- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
391

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

qvinliga pendant var den intagande och begåfvade Anna
Klera-miflg, som i helt unga år plötsligt gick hädan i hostas. Hvad
den svenska operasceneu nu tarfvar är en sångerska med en
vacker lyrisk stamma, så utvecklad, att den kan utföra
dramatiska partier — m. a. o. Anna Klemmings plats står ännu
obesatt

För närvarande eger Stockholmsoperan af mera bekan (a
sångerskor fru Caroline Östberg, fröken Selma Ek} fru Dina
Edling och fröken Anna Karlsohn. Den sistnämda är en
perfekt sångerska, med en klar, men kall röst och utan
dramatiska ansatser. Fru Edling har en utmärkt stämma och är en
afgjord scenisk talen t, men h varför ligger hon icke
Stockhol-marne närmare om hjertat, än hvad nu verkligen synes vara
fallet?* År det derfor att hon visserligen sjunger bra, men
icke tillräckligt bra, icke så bra som t. ex. fru Oatberg, eller
år det derfor att hon spelar for bra? Svaret får vara in blanco.
Fröken Eks namn återfinnes f. n. på »svarta taflan», hon som
förut haft en hjerteplats hos publiken och som hos kritiken
åtnjöt fri lejd. Nu äro alla ense om att hon har gått
betydligt tillbaka, och orätt ha de icke. Den som erinrar sig
fröken Ek från hennes första gästuppträdande i Kjöbenhavn
kommer nog ihåg, det lilla men omisskänneliga halsljud, som
vidlådde hennes annars så präktiga stämma. Hon var då en
mycket framstående dramatisk sångerska och siirskildt var
hennes Margareta i »Faust» en prestation af första rang.
Man kunde då med god vilja se bort från det der halsljudet,
så utmärkt var allt det andra, men »fläcken» i hennes röst
fanns där och den utbredde sig som det obotliga kräftsåret,
och d& hon ett par år derefter åter gästade oss, kunde ett öra,
som var vant att kontrollera sångteknik, icke undgå att
konstatera att fröken Ek var på retur. Nu äro både hennes
stämma och sångsätt starkt reducerade, och såväl publik som
kritik låta henne också obevekligt få veta det.

En afgjord kontrast till fröken Ek, den motsatta
ytterpunkten for bedömande och belysande af den svenska
musik-karakteren, är fru Östberg.

Fröken Ek tar sig ännu förträffligt ut på sceneu och har
icke ringa dramatisk rutin, men hon kan icke sjunga mer, är

* Vi bedja härvid fa erinra om att fru Edlings Mignon och Carmen,
att du icke nämna många flere af den omtyckta konstnärinnans
uppgifter, äro några af de populäraste framställningar som vår operascen
haft att uppvisa. Xot af Dag. Kr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free