- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
596

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tioner, i hvilka ett helt folks säregna lif afsatt sig, det kan
slutligen jemte dessa bildningar i ytan ega sjelfva den massiva
granitbädd, på hvilken hela slägtets utveckling, har den än annars
må skifta, bygger sig upp och hvilar; och de fl uppräknade
diktverk, som äro af denna senare sällsynta art, tilldömer Taine
förrangen. Maupassant är som diktare en sannskyldig Galliens son
på godt och ondt. — I Frankrike, detta gamla kulturland med
en månghundraårig vitterhet, förefinnes i mindre grad än
annorstädes något svalg befästadt emellan gammal tid och ny.
Sär-skildt kunde man berätta för hundra år sedan alldeles på samma
sätt som i dag och för två hundra år sedan alldeles på samma
sätt som för ett hundra år sedan. Den franska novellistiken ir
att förlikna vid ett perlband, som sträcker sig fram genom
århundradena och hvars alla perlor äro hvarandra lika som bär, af
enahanda art och bearbetade i samma rent galliska stil.
Mau-passants noveller bilda den sista perlan på tråden. Man kan i
ett skandinaviskt diktverk vid första ögonkastet afgöra, om det
är skrifvet i detta århundrade eller i ett föregående; men en
sådan afsatsbildning i konstmognad och i formningsteknik är
knappast skönjbar emellan skapelser, hvilka ligga så pass långt ifrån
hvarandra som Pré vosts » Manon Lescaut», Diderots >La
religieuse» och en novell af Maupassant.

Hvilken är då denna galliska art, efter hvilken Maupassants
diktning formats? Taine har oöfverträffligt skildrat den, och man
kan endast upprepa hvad, han sagt. Det är det begränsade
urvalet af föremål och drag, den öfverskådliga grupperingen af
dessa, kompositionernas artificiela enkelhet, språkets genomsigtiga
klarhet. Det är vidare, från annan synpunkt sedt: förståndets
ytterliga sensibilitet, sinnenas nyanserade skärpa, blandningen af
humor och obscenitet (»gaulviserie»), ironien och det skeptiska
leendet, subtiliserade till en glimt i blicken. Det är, negativt
taladt: brist på djup och innerlighet i gemytet, frånvaro af själs*
värme, af omedvetenhet, af drömmeri, af framtidsdrägtig mystik
och intuitiv synförmåga.

Maupassant är novellisten inom den samtida skönliteraturen.
Som romancier är han en bland många och af andra rang; som
novellist 8r han den enastående, den oöfverträfflige. Den
oförlikneligt gratiösa lydighet, hvarmed stoffet formar aig under hans
hand, kan endast jemföras med den sega och läokra smidighet,
med hvilken leran löper, ringlar sig och böljar mellan arbetareos
fingrar i verkstaden ute i Sèvres.

Den nya novellsamlingen bråddes omisskänligt på sina äldre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free