- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
687

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tillflygt; riktningen mot det ideella bar alltid utmärkt germanen.
I hänförda toner hyllar skalden sitt fosterland och slutar med
den profetiska hänvisningen pä Tysklands blifvande storhet.»

Med oanzonen »Germanenzug» beträder Hamerling epikens
omräde ooh skildrar i denna germanismena stolta apoteos sitt
folks historiska mission. Men denna canzon, sä praktfull den än
är, försvinner för Hamerlings nästa arbete som stjärnan för den
uppg&ende solens strålande ljus.

I lord Byrons Dagbok finnes det bekanta stället: I awoke
one morning and found myself famous! Hamerling skulle, om
det hade legat i hans karaktär, väl haft rätt att använda denna
sats om sig själf, ty hans » Ahasvérus i Rom» (utgifven 1866)
gjorde honom med ett slag till sitt folks mest firade skald.

Rom under Nerol — Det är handlingens skådeplats och
tid. Världens mäktiga och prålande herskarinna och en tid full
af otro och vidskepelse: antiken på genomgångsstadiet till
kristendomen. I Rom med dess lustbarheter och grymheter uppträdde
den vandrande judens 9pöklika gestalt. Nero och Ahasvérus,
det är motsatserna som draga hvarandra till sig som den positiva
ooh den negativa polen och framkalla en blixt, hvaraf hela den
gamla världen flammar upp i det glödande skenet — Nero,
kon stnärs tyrannen, som vill tömma lifvets bägare till sista
droppen, och Ahasvérus, den fördömde, som icke kan nå den
efterlängtade döden. Nero är väl icke den Nero som Suetonius
skildrar för oss; utan att just blifva ohistorisk har dock
Hamerling förstått att låta cesarens gestalt framträda majestätisk och
imponerande; det är icke blott vilddjuret, det är också filosofen
Nero Hamerling tecknar. Och Ahasvérus är icke juden från
Jerusalem, det är Kain, den först skapade kvinnans förstfödde,
Bom döden skonar, emedan han fört döden in i världen, — till
tack och till straff. Nero är den till sin spets drifna
individualismen, medan Ahasvérus representerar det allmänna,
mänskligheten. Medan mot den neroniska världens egoism ooh
qjut-ningslystnad ställes kristendomens kärleks- och försakelsereligion,
står denna å andra sidan gentemot Ahasvérus, såsom
representant för det förblifvande, det odödliga i all växling, och
framträder i sin rätta gestalt, såsom en historisk fas som lämnar
ut-sigt till en oändlig utveckling.

Nästan lika betydande som Hamerlings »Ahasverus i Rom»
ftr hans »Eönig von Sion» (1869). Jan van Leyden,
vederdö-parnes konung, är hjälten i detta epos, som skildrar det nya
sionsrikets grundläggning, vederdöparnes herravälde i Mtlnster,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0661.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free