- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
752

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

genom sin innersta ooh väsentligaste egendomlighet kallad att i
lif representera konsten. Till den ändan m&ste den utvälja sig
historiska ideal, efter hvilka den kan bilda sig. En föll lefvande
gestalt, som folket har för sina ögon, betyder nemligen hundra
gånger mera än ett slagord, än en teori, — men, not measures.
Sådana andens heroer or ett folks anor skola städse uppställas
såsom lysande fälttecken, kring hvilka skaran af stridande,
str&f-vande, allvarligt viljande kanna samla sig. De skola vara mönster;
men icke för kännare utan för kännare; icke en kost för
fio-smakare utan en sådan för folkets kärna. Hvaije särskild tid
erfordrar naturligtvis en särskild sådan bjertebild att blioka upp
till; vid urvalet af denna är tidsbehofvet och den andliga tids*
strömningen allena bestämmande; vid hvaije särskildt till&lle
måste den heros ur folkets historia utväljas, hvilken utgör den
fylligaste företrädaren af dem bland dess egenskaper, som äro
bestämda att i den närvarande och närmast födande tiden stiga
till ytan. Då det nu handlar sig om en gryende konstperiod för
Tyskland, äro följaktligen de ledande andarne, de historiska ideal,
hvilka kunna vara bestämmande för en sådan, att söka bland folkets
konstnärliga anor. Och då tyskarna utgöra det företrädesvis
individuella folket, kan på det konstnärliga området blott den me9t
individuella af dess konstnärer tjena såsom andlig vägvisare. Men
den mest individuella af alla tyske konstnärer är Rembrandt
Han är derför det behöfliga historiska idealet för den närmaste
tiden; ban är sitt folks uppfostrare för den närmaste tiden; han
är den fasta punkt, kring hvilken nya framtidsrika bildningar
kunna och böra aflagra sig.

*Att Rembrandt är så individuel, kommer åter deraf, att han
är så folktypisk. Det egentliga värdet i all konst ligger i det
typiska, nationella lokala, personliga; ju klarare detta inses och ja
starkare det betonas, dess bättre för konstens utveokling.
Rembrandt var icke blott som menniska utan äfven i sin konstnärliga
alstring en äkta holländare. Stark personlighet framväxer endast ur
stark stamkänsla och denna endast ur stark folkkänsla. Den äkta
konstnären kan icke vara nog lokal. En sund och frodig utveckling
af det tyska konstlifvet är blott då att förvänta, när konsten
särskiljer sig i möjligast många och i deras egenart möjligast skarpt
utpräglade geografiska, landskapliga, lokala konstskolor. Här är
décentralisation, icke centralisation erforderlig; konsten tarfvar
spridt, icke samladt ljus: under brännglaset kan intet växa. Af
Rembrandt kan den tyska konsten äfven lära på nytt igen det
samband med folket, med medelklassen, hvilket hon till följd af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0726.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free