- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
806

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var under den kungliga talscenens (Das Scbauspielhaus) förfall
och efter Meiningarnes första dekorations- och massverkan under
deras första gästspel i Berlin som Deutsches Teater, fattande
situationen, började sin stormfart med de stora i-scen-sättningarne,
af hvilka jag sett åtskilliga; men hvilka alla varit underlägsna
meiningarnes och i och för sig högst medelmåttiga» trots en och
annan storhets och det elektriska eller kalkljusets medverkan.

* *

*



Alltnog, direktör L’Arronge hade i sinnet att fabricera en
ny bearbetning af andra delen af »Faust» och han gjorde den
klar. Han insåg att det enda möjliga vore, om stycket skulle
lefva, att laga till ett helaftonstycke, ej längre eller kortare &n
att det fyllde den för stora skådespel sedvanliga spektakel-tiden,
från kl. 7—10^. Hau gick till väga på följande sätt: Han tog
helt enkelt skådespelets hela femie akt, som utomordentligt väl
lämpar sig för scenisk verkan; såsom inledning för det helm litet
af första akten, uteslöt hela Helena-akten och den klassiska
Valpurgisnatten och kallar i öfverensstämmelse med sista aktens
innehåll stycket rätt och slätt för »Fausts Tod>. Som man ser
är det metod i galenskapen och det hedrar ju en praktisk
teaterdirektör. »Fausts död» ur tragediens andra del af Goethe.
(Inrättad för »Tyska teatern» af Adolph I/Arronge). Så betitlar
bearbetar en-arrangören sitt arbete.

När ridån första gången går upp hafva vi första aktens
första scen ur Goethes skådespel (»Anmutige Gegend») för ögonen
med den sofvande Faust, Ariel och öfriga små (»anmutige»)
väsen. Redan denna böijan är egnad att göra en missmodig. En
sådan dålig och illa uppstäld dekoration och en sådan otymplig
belysning! Små grofva blomsterrabatter stå nära golframpen i
skarp belysning, medan allt på närmast följande plan är d&mpadt
mot golfvet och fullt ljus skiner på och under soffiterna! Och
en sådan landsorts Ariel och falskt deklamerande! och sådana
otäcka i stället för täcka barn i ruskiga koltar, med pappvingar
och i ej oklanderliga trikåer. De renaste voro gråa. Musik, som
nästan är ejelfskrifven här, saknades alldeles. Chörstroferna fram*
sades. Och en sådan kall, patetiskt mumlande Faust! (Herr
Sommerstorff). Han läste upp sin roll som en utanleza — och
det gjorde han nästan alltigenom dåligt. Här felades ett rörligt
och brusande vatten och luftigt sväfvande andar. Strax derefter
förflyttas man till kejsarhofvet liksom i originalet, och detta w

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0780.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free