- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1890 /
819

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tron på en Gud, som älskar alla människor, vill dem väl och
betraktar dem alla som sina barn, har äfven haft sin stora
betydelse i och för utvecklingen af den inbördes kärleken.
För Guds skull lärde människor att älska utanför familjens
område, först stammen och folket (t. ex. hos judarne),
sedermera hela mänskligheten, därför att alla folk skulle vara
lemmar i Kristus.»

Den hypnotism, som detta exempel skulle lämna exempel
på tyckes icke kunna vara någon annan än den, att en
människas meningar kunna hafva inflytande på hennes
handlingssätt. Och den saken är obestridlig. Men man hade kunnat
finna både obestridligare och närmare till hands liggande bevis
på den saken. Om jag t. ex. har brådt om att komma till
ett mål och en väg dit är kortare än en annan, så väljer jag
den kortare; om jag tror, att ett handlingssätt är mera egnad t
att bereda glädje och tillfredsställa än ett annat så väljer jag
det förra. Men hänför man sådana fakta till hypnotismens
falt, så har man tydligen upprifvit alla gärden och ordet blir
en kringflytande fras ntan mening.

Härtill kommer ytterligare, att denna sats visst icke är
sann i den utsträckning förf. tror. Han gör sig skyldig till
presist samma fel som de kristna missionärerna och deras
religiösa vänner. Dessa inbilla sig, att om de döpa så och så
många negrer ett år, så hafva de därmed vunnit så och så
många svarta för vår religiösa uppfattning. Han framställer
den ideala kristendomen med dess kraf, sådan den ter sig för
de högst utvecklade, sedan inlägger han denna etiska
uppfattning hos barbarer och drager den slutsats, att af en dylik
lära måste de ansenligt förbättras. Det är att ställa saken
på hufvudet. Ett etiskt högt utveckladt folk har en etiskt
högtstående Gud, men kristendomens högsta sanningar äro för
lägre stående folk endast »en ljudande malm och en klingande
bjellra.> Religionen är icke mera skuld till en hög etisk
ståndpunkt, än de etiska begreppen äro det till en högtstående
religion. De utvecklas vid sidan af hvarandra såsom olika
former i hvilka samma lif kläder sig. Jehova framträder i
gamla testamentet såsom det naturliga idealet för den tidens
judar och så har äfven kristendomens Gud under skilda
kulturperioder varit personifieringen af de egenskaper, som hvaije
tids etiska nppfattning satte högst.

Slutomdömet om arbetet kan således ej gärna blifva
något annat än det, att man däraf näppeligen får den lärdom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:33:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1890/0793.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free