- Project Runeberg -  Ur Minnet och Dagboken : Anteckningar från åren 1848-1898 : Andra delen /
324

(1899) [MARC] Author: Bernhard Wadström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324

DAGBOKSBLAD.

lägsnade sig den egentlige läraren för några ögonblick, och den unge
kandidaten sjöng under tiden med nattvardsbarnen Marias lofsång,
Luk. r. 46—55, såsom detta bibelställe ofta sjunges i kyrkorna. Efter
denna sång inträdde läraren åter och började den hufvudsakliga
kateki-sationen. Det var denna gång fråga om konungalinjen i Gamla
testamentets bibliska historia, från och med Rehabeam. Läraren utvecklade
under katekisationen konungadömets idé, visade huru det gifves tvänne
arter af konungadöme, nämligen konungadömet af Guds nåde och
konungadömet af människors nåde. Det förra fann han, efter rikets
delning, i Juda rike och visade dess företräde, därigenom att Juda
konungar öfverhufvud regerade bättre och längre än konungarne i
Israels rike, som voro konungar af människors nåde. Därefter följde en
rad af frågor och svar, hvilka, så vidt jag i minnet kunnat bevara
desamma, hade ungefär följande ordning och ordalag: »Kan det äfven i våra
dagar gifvas konungar af Guds och människors nåde? Ja. Huru bör man
anse det folk, som har en konung af Guds nåde? Såsom ett särdeles
lyckligt och benådadt folk. Bör man så anse det, äfven om konungen
af Guds nåde är en dålig och ogudaktig konung? Ja, det är ändå en
nåd, en enkel nåd, att ha en konung af Guds nåde. Iiuru bör man
anse den omständigheten, att konungen af Guds nåde är en dålig
konung? Såsom en af Gud sänd pröfning. Huru bör man anse det
folk, som i likhet med oss, ej blott har. en konung af Guds nåde, utan
därjämte en from och gudfruktig konung? Man bör anse, att det har
fått en dubbel nåd. Kan äfven en konung af människors nåd vara en
from och god konung?» Barnen sågo på läraren, men visste icke huru
de skulle besvara denna fråga. Läraren besvarade själf frågan med
ja} och framdrog bland Israels rikes konungar ett exempel på en from
och god konung af människors nåde. Därefter frågade han: »Huru

skall man anse en from konung af mänskors nåde? Såsom en tröst i
olyckan och bedröfvelsen. Äro nu alla folk nog lyckliga att ha
konungar af Guds nåde? Nej. Kunnen I till och med nämna mig en
kejsare, som endast är kejsare af människors nåde? Ja, kejsaren af
Frankrike.» — Ungefär med dessa frågor slutade den egentliga katekisationen.
Därefter yttrades några ord öfver det, som skulle föredragas nästa gång.
Sedan befalldes barnen att falla på knä. En kort bön förrättades,
läraren utsträckte sina händer och läste välsignelsen öfver barnen samt
gjorde, i det han sade de sista orden, en rörelse med högra handen
på det sättet, att han med pekfingret tecknade ett kors i luften. Barnen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:37:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urminn2/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free