Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Alexander L. Kielland
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
62
-ALEXANDER L. KIELLAND.
I den mån en diktare vill gifva oss människor och
ej drömda bilder, individer i stället för typer, har
behofvet af förarbete för en förf. och i allmänhet
af arbete gjort sig alt mera känbart. En
begynnande författare gör därför korta utkast, han liksom
giiper i värkligheten för att känna sig för, om han
förstår den, han tar kanske ett mycket ringa
moment, men han gör alt för att framställa detta
lefvande. Han minskar omfattningen, men skärper
intensiteten.
Så framkomma skisser, utkast, novelletter,
utdrag ur en förf:s studiebok, modeller i lera, som
en gång utförda, kanske komma att mejslas i marmor.
Men följ detta utkast steg för steg, och när
sedan ett fullfärdigt arbete kommer, då skall ni
finna, ej något nytt, ej något oväntadt, utan
utkastens lätta vinkar och antydningar, formade till
klara och bestämda gestalter. Man kan känna igen
dessa studier i det större arbetet, ungefär som
zoologen vet, hvilken benbyggnad, som döljer sig
under ett djurs kött och hud. Kiellands »studier» hafva
varit af den art, att de själfva blifvit konstverk i
miniatyr. Motivet att göra dem blix: för deras förf.
i alla fall det samma.
Kielland är icke den ende författare i vår tid,
som arbetat så. Han var icke den förste och blir
säkert ej heller den siste. Han började med en
samling »Novelletter». Så kom hans roman
»Grar-man & Worse», så dramatiska skisser »For scenen»,
så »Nye novelletter» .Därefter »Arbejdsfolk,» »Else»
och sist »Skipper Worse».
Redan vid första genomläsningen af »Novel-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>