- Project Runeberg -  Etapper /
96

(1929) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

Eyre». Dog, det kan ikke lægges hende til last hvad
der senere kan være publiceret av mere og mindre
smagelige bøker om den ting. Hendes ære er at
hun satte sig ut over tidens fordommer, naar hun
syntes de hindret hende i at skrive sandt og kunstnerisk.

Hver tid har jo sine fordommer. Vor egen tid har
i begeistring for utviklingsidéen gjerne bare tillatt en
ensidig og overfladisk undersøkelse av menneskets ut-
viklingsmuligheter. Naar programmet er menneske-
hjordens fremmarsch — og frivillige fremmarsch — i
en bestemt retning, er det ubekvemt at erkjende at
de fleste mennesker egentlig helst vilde marschere mot
lykken i syv forskjellige retninger paa en gang, hvis
det bare var mulig. Er slagordet «individualitet», har
man en naturlig ulyst til at se for nøie efter hvad indi-
vidualitet er for en mangfoldig ting; er det «solidari-
tet», blir det ubekvemt at indrømme hvor faa men-
nesker som er solidariske med sig selv. Er en tidsalder
tilbøielig til at fremme kjønslivets hygiene, vil den
helst stemple som overtro kjønslivets mytologi, for i den
har mennesket formuleret sin perverse mening om at
det sunde er kjedelig og det morsomme er det farlige
— det som gaar paa livet løs. Den som præker fri
kjærlighet, vil helst overse kjærlighetens farlighet og
folkepoesiens dypsindige bruk av tvang og elskov som
synonymer. Charlotte Brontés tidsalder saa optimistisk
paa forholdet mellem mand og kvinde, og pruderiet
forbød derfor særlig kunstnerne at dvæle ved erotikkens
lykkefiendtlige elementer.

Den fandt derfor Charlotte Bronté «dristig». Hun
var sikker nok paa sin kunstneriske ærlighet til at
kunne renoncere paa brutale gloser — hun kunde
allikevel fortælle tydelig nok, hvad et egteskap kan
rumme for en helvedes fornedrelse og skam. Hun vet
om begjærets pludselige desperation, naar to menne-
skers skjæbne for resten av livet synes likegyldig veiet
mot tanken paa et øiebliks seier — hun vet at en mand
kan føle slik og hans kjærlighet er ikke mindre værdt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:38:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/usetapper/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free