- Project Runeberg -  Etapper /
176

(1929) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176

retninger fra Telemarken i trettende og fjortende aar-
hundrede taler om mangfoldige ganger saa mange
drapssaker i distriktet end ellers paa landsbygderne.
Og er det ikke saa at da bønderne efter reformatio-
nen indla sig fortjeneste ved at slaa ihjel endel av
de os paaprakkede danske protestantiske prester, hadde
teler og setesdøler absolut Norgesrekorden

Fra de øvrige bygdelag i vort vidstrakte land kjen-
der vi saa godt som intet til hvad der har levet av
middelalderens viser. Men skulde det ikke ligge nær
at tro, i de bygder hvor de norske stormandsslegter
hadde sine ættegaarder, færdedes paa sine reiser,
underhandlet om sine børns giftermaal, skiftet arv og
donerte kirker og klostre overmaate rundhaandet, at
der har levet viser av en lignende karakter som den
danske «riddervise» — jeg vilde kalde den noget saant
som det stiliserte billede av hverdagslivet. Og man vet
at Norge har hat sine historiske viser. Digtninger som
«Kongssonen av Norigs land» (nr. 17 Liestøl og Moe
1920) og «Kong Eirik og Hugaljo» (Landstad nr. 35,
Liestøl og Moe 1912 nr. 12) er løst og ubestemt
knyttet til vor historie. Sankt Olav nævnes i visen
om Aasmund Frægdegjæva, men i et optrin som nær-
mest er humoristisk; Harald Haardraade er i Hemings-
visen den onde konge, slik som han skildres i flere
av de senere, mer upaalidelige sagaer.

* Snorre har avgjort sympati med Harald Sigurdssøn, men f, eks.
i Flateyboken fortælles der en overflod av utiltalende historier om
ham, Sagaforfatterne holder sig ganske visst gjennemgaaende fri
for de samtidige latinske historieskriveres maner, salvelsesfuldt at
uttale sin fordømmelse over personer som de ikke liker. Men det
er et træf der ser ut som en tanke, naar Flateyboken beretter om
Sankt Olavs strenge fremfærd mot den islænding som hadde laget
nogen letfærdige viser til hans dronning — de skrev sig forresten
fra tiden før Astrid blev gift med Olav — og ogsaa fortæller om
Haralds sjofle paafund: han betaler Sneglu-Halle for at gjøre et tve-
tydig vers til sin dronning Tora Torbergsdatter «for at se, hvordan
hun vil ta det». I dansk tradition er endelig Harald Haardraade,
efterat «Sankt Oluf» var blit en folkekjær helgen der i landet, gjort
til forræderen som gjerne vilde spillet baade Judas og Kain mot sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:38:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/usetapper/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free