- Project Runeberg -  Ushas og Ushashymnerne i Rigveda : en mytologisk Monografi /
78

(1879) [MARC] [MARC] [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 78 —

paa Himlen glimtede det som et blottet hvidt, mælkerigt
Kvindebryst; det smilte som et rødmende Pigeansigt; der
udfoldede sig pragtfulde hvide Legemer paa Himmelens
udstrakte Skød og op fra alle disse Forestillinger steg saa den
skønne Gudinde Ushas i glimrende Skrud, Himmelfaderen
Djaus1 Datter, evig ung og evig gammel i sin Udødelighed,
bringende daglig Lysets og Mælkens rige Gaver til
Menneskene.

Paa Ushas1 Vej vokse saa Myterne frodigt op. Hendes
Søster er Natten, med hvem hun snart i nødvendig Orden
veksler Plads, og hvem hun snart fordriver som en Fjende.
Nattehimlen Varuna er hendes Broder og kender hendes
for Menneskene skjulte Former. Paa Maanen, Savitars Bud
forsvinder Natten for hende. Ilden er Gudindens Tjener og
Elsker, men ogsaa hendes Barn. Alle Morgenguddommene
ere nøje knyttede til hende: Açvinerne, Solvognens Kuske,
vækker hun til deres Gerning, Solen opstaar som Husbond
eller Barn af hendes Skød eller knuser hende og sønderbryder
hendes Vogn for selv at vinde Plads paa Himlen, Lysguden
Indra bringer Koen Ushas ud af den mørke Nattestald.

Men Ushas var for sårt en Guddom, hendes
Manifestationer for faa og ensartede til længe at bevares levende og
myteskabende i Folkets Fantasi*). Hun, til hvis Skikkelse
saa mange Billeder og Farver vare anvendte, svinder allerede
i Vedaen bort fra det indiske Panteon. Ordet Ushas bliver
Tidsbetegnelse om Morgentimerne2) i Modsætning til Aften
og Nat. Naar da Lydforbindelsen ushas ikke længere vækker

’) Ogsaa Indernes Dragen mod Syd kan have bidraget til, at
Ushasdyrkelsen svækkedes. Det sydlige Indien har næsten ingen
Morgen- og Aftendæmring, og Himlens Farvegrad er meget svag. En
Hindu, som Schlaginweit førte med sig fra Bombey, var højst
forbavset over Himlens Farvepragt ved Afrikas Nordkyst.
Sclilaginweit-Sakünlünski: Reisen in Indien og Hochasien I, 113.

2) ushasi i Modsætning til doshå: den som besynger dig om
Morgenen og Aften (IV, 2, 8); ligesaa IV, 12, 2: den som tænder
Aften og Morgen (prati doshåm ushasam). I Modsætning til Natten
VI, 62, 15: Guderne beskytte os Nat og Morgen (usrå) og VII, 15, 8:
Lys om Natten og om Morgenen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:39:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ushashymne/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free