- Project Runeberg -  Ushas og Ushashymnerne i Rigveda : en mytologisk Monografi /
104

(1879) [MARC] [MARC] [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 104 —

er en naturlig Udvikling af Rod nu »brøle, skrige, juble,
lovsynge« 1), altsaa nu -f- dhå=nudh. Nodhas er dels »den
brølende« , dels den »syngende«; Tordenens Stemme (våc)
opfattes som bekendt som Sang. Ordet betegner her den
brølende Sky. Det forekommer endvidere:

I, 61, 4: Af Frygt for ham (Indra) naar han fødes
(o: som Lyn) bæve de faste Bjerge, Jord og Himmel;
an-raabende om hans, den skønnes, Hjælp naaede »nodhas«
straks til Heltekraft.

Her kunde Ordet betegne den brølende Tordensky, der
svulmer under Uvejret.

I, 62, 13: Nodhas Gotama har forfærdiget en ny Bøn
for den gamle Indra.

Nodhas, ligesom Gotama, kan her være et Egennavn,
men begge kunne ogsaa betegne »Præst, Sanger«.

I, 64, 1: Bring, nodhas, en Lovsang til Maruterne.

Max Müller2) mener, at Sangeren her tiltaler sig selv(!)?
fordi Anukramamkå’en netop efter dette Vers har fastsat
Hymnens Forfatter. Her betyder »nodhas« Sanger.

5. I den vandrige Lufts østre Halvdel frembragte
Køernes Moder Lys, hun udbredte sig videre langt frem, fyldende
Forældrenes (Himmel og Jords) tvende Skød.

6. Hun er jo hyppigt at se og undviger hverken den
ubeslægtede eller den beslægtede; prangende med sit
udadlelige Legeme forlader den vidtstraalende hverken stor eller
lille.

Såyatta forklarer, at de ubeslægtede ere Menneskene, og
Ushas1 Slægt Guderne, hvad der er sandsynligt. Dog kunde
man i Analogi med det Følgende antage, at ajämi var den
svage, der ingen Familie besad, jåmi den mægtige med stor
Familie. Såy. angiver endvidere, at arbha er hvad der er
Smaat (det lille Barn) i Modsætning til det Store (Meru o. s. v.).

7. Som en brødreløs Pige vendende sig imocl Mændene
skrider Ushas frem som en Vognkæmper til Byttevinding,

’) Jævnf. Fick: "Wurzeln und Wurzelndetermin. p. 108.

3) Translation of the Rig-Veda I p. 92.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:39:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ushashymne/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free