- Project Runeberg -  Vad tiden kräver /
135

(1927) [MARC] Author: Anna Maria Roos
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

t
13S
eller gudsriket och därför — allt enligt föreliggande text
— måste anses stå mycket högre än den som nyss pri-
sats som »den störste av kvinna född».
O m Jesus yttrat sig så som i denna text uppgives,
har han därigenom visat sig besynnerligt hållningslös.
Men håller man mera på Kristi personlighet än på det
sanktionerade bibelordet, blir man benägen tro att här
en interpolation ägt rum. Det är ej svårt att finna skä-
let till en sådan. Flera av kyrkans läror — sådana som
dessa: att ingen mänsklig förtjänst betyder något, en-
dast »omfattandet av Kristi förtjänst», att ingen frälsning
existerar utom kyrkan — bleve ju motsagda genom detta
Jesu starka lovprisande av föregångaren.
Man kan knappast tänka sig ett mer avgörande bevis
för den s. k. gämingskristendomen och mot all slags
kyrklig dogmatism och formalism än detta Jesu bety-
gande av Johannes’ storhet, i samma stund som denne
visat sig tveksam beträffande Jesu egen betydelse. För
formalismens anhängare, och i all synnerhet för för-
fäktarna av läran om den ställföreträdande försoningen,
måste det ju ha framstått som en högst viktig sak att
neutralisera detta uttalande. Och så ha de väl blivit in-
skjutna, dessa ord om att naturligtvis Johannes döparen
i alla fall stod långt under alla medlemmarna av kyr-
kans hjord.
Det är ju f. ö. också många andra motsägelser som
förekomma i själva evangelierna. Som t. ex. när det i
ett av evangelierna berättas att Jesus redan samma dag
han uppstod »uppfor till himlen», medan i ett annat
evangelium meddelas att sistnämnda tilldragelse ägde
rum åtta dagar efter påsk och i ett tredje att den skedde
först fyrtio dagar efter uppståndelsen.
Allra mest betecknande är likväl detta faktum: när
Jesus citerar ur G. T., då äro hans citat —- såsom på-
visats av kännare av bibelns båda originalspråk —
aldrig ordagranna. Sålunda, endera har Jesus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:46:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vadtidkrav/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free