- Project Runeberg -  Valfrändskap /
IV

(1903) [MARC] [MARC] Author: Johann Wolfgang von Goethe Translator: Walborg Hedberg With: Hellen Lindgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dem emellan inträffat, när romanen skrefs. Dessa
bägge jämviktsmänniskor uttrycka helt enkelt
bokens positiva idé, som är mycket konservativ,
trots det att den på sin tid utskreks som den
rysligaste osedlighetspredikan. Dessa sansade och
älskvärda människors förstånd och rättskänsla afgår
med segern öfver en än så stark böjelse, när den
vill ödelägga och förhärja andras hem och lif.
Hvad Charlotte säger till kaptenen och sin man
vid de afgörande ögonblicken är ett mönster af
upphöjdt bonsens. Romanen är säkerligen också
skrifven i bestämd reaktion mot de »passionernas
rättigheter», som under dessa revolutionsår predikades
af den romantiska kretsen, af »den mest
gifta kvinnan i Tyskland», Carolina Böhmer-Schlegel-Schelling
(f. Michaelis), Dorothea Veit-Schlegel (f.
Mendelsson) och Zacharias Werner, som för tillfället
var förenad med sin tredje fru — för att
blott nämna några bekanta namn.

Men om nu Goethe här rent af predikade mot
den otillåtna böjelsens omsättande i handling,
predikade flyendet bort från ett farligt grannskap och
lät fridstörandet af familjen föra till de sorgligaste
konsekvenser, hvari låg då bokens farlighet? Jo,
det fanns och finns ännu vissa upphöjda moralister,
hvilkas dygdeifver är så stor, att de förkunna, att
en otillåten böjelse, äfven när den kväfves och
aldrig får ett praktiskt resultat, är en synd, redan
i och med det att böjelsen uppstår, ty böjelsen bör
aldrig uppstå, den bör förutses, innan den är född,
förintas, innan den finns till. Men detta bestrider
Goethe, och han sätter in hela sin kraft på att
bevisa, att den moderne Eros är lika grym som
den antike.

För oss, som ha fått en delvis annan syn på
tingen, som måhända allt för mycket gått in på
åsikten, att omaka äktenskap äro skenäktenskap
och att den »äkta» kärleken har rätt till lyckan,
blir måhända Goethes ståndpunkt föga tilltalande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:42:12 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/valfrands/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free