- Project Runeberg -  Våra barns fria läsning /
30

(1916) [MARC] Author: Gurli Linder
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sagor, fabler, legender och sägner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

folk är ett av den vetenskapliga forskningens mest
intressanta och mest invecklade problem. I detta
sammanhang kan emellertid ej bli fråga om annat än en i
största allmänhet g-iven redogörelse för de resultat som
hittills kunnat fastställas.

Ännu oåtkomlig för forskningen är den urtid i vilken
sagornas ursprung döljer sig, och flere olika teorier
därom ha framlagts.

Den berömde språkmannen och sagoforskaren Jacob
Grimm (1785—1863), till vilken bl. a. den framstående
orientalisten Max Müller (1823—1900) anslöt sig,
menar, att sagorna ursprungligen äro gamla myter,
härstammande från det indogermanska urfolket. När detta
upplöste sig i olika stammar: kelter, greker, slaver,
germaner o. s. v., förde dessa med sig myterna. Grimm ser däri
grunden till överensstämmelsen i de olika folkens sagor.
Den grimmska teorien har dock nu i allmänhet
övergivits. Ty även om en mängd myter överensstämma med
sagor är det obestridligt, säger den nyare forskningen, att
en vida större mängd sagor ej alls haft med myterna att
skaffa. Dessutom vill man ej längre tillerkänna den
indiska vedalitteraturen — huvudkällan för denna ariska
mytologi — den betydelse som den äldre forskningen
tillmätte den. Slutligen ger Grimms teori ingen förklaring
på likheten i sagorna hos icke stambefryndade folk. Vad
som återstår av denna teori är, säger Schück, att vissa
sagor och vissa myter onekligen förete en så stor
överensstämmelse med varandra, att ett ursprungligt
sammanhang dem emellan måste finnas.

Vad detta sammanhang mellan myter och sagor
beträffar hävdas av Schück den åsikten att detsamma icke
beror på att vissa myter övergått till sagor, utan därpå
att folksagan, som är lika gammal som myten och må-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:50:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varabarn/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free