- Project Runeberg -  Våra barns fria läsning /
40

(1916) [MARC] Author: Gurli Linder
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den speciella ungdoms- och barnlitteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN SPECIELLA UNGDOMS- OGH
BARNLITTERATUREN.

I det första kapitlet framhölls hur den för barn och
ungdom enkom tillverkade litteraturen utgör en fara för
det uppväxande släktets förmåga att läsa, för dess moral
och dess smakriktning samt hur den under de viktigaste
utvecklingsåren genom sin riklighet så gott som alldeles
undantränger all verklig litteratur. Detta senare
förhållande bekräftas bl. a. genom den rent av häpnadsväckande
okunnighet genomsnittsungdomen som avslutat sin
skol-kurs, ja, t. o. m. tagit studentexamen, manifesterar ej
blott i fråga om innehållet utan även om boktitlar och
författarnamn från både världslitteraturens och vår egens
mest kända områden. Det är ej uppfunna exempel på
denna okunnighet, att Plato säges ha författat Iliaden,
Shakespeare Faust, Runeberg Vapensmeden, Geijer Svea,
Heidenstam En herrgårdssägen och Selma Lagerlöf Den
siste atenaren.

Det är de allmängiltiga kraven på intellektuella och
moraliska verkningar som skapat den tendentiösa
skönlitterära ungdomsboken. Man har sammankopplat dikt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:50:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varabarn/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free