- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
265

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 5, maj 1899 - Anna Thulin - Oscar Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vid sitt första framträdande, 1891,
lofvade hon icke så mycket, röstmedlen
tycktes obetydliga och saknade
fyllighet. Vi minnas henne från denna tid
som Papageno i Trollflöjten vid en af
de sista föreställningame i det gamla
gustavianska operahuset. Sedan
försvann hon för en tid från
hufvudsta-dens horisont, men återvände efter ett
par år, dock icke till Operan, utan till
Vasateatem, där hon emellertid icke
lyckades göra sig vidare bemärkt.
Under tiden hade hennes gynnarinna och
första lärarinna, Signe Hebbe, lyckats
intressera den gamle sånglärarveteranen
Isidor Dannström för den musikaliska
och begåfvade eleven, och när hon så
efter några års studier åter framträdde
för offentligheten, hade rösten och
föredraget undergått en värklig metamorfos.
Efter att med bifall ha uppträdt på en
af Filharmoniska sällskapets konserter,
där hon i Schumanns Faust utförde
Sorgens parti, slog hon sig på allvar
igenom vid en debut å Operan som
Iphigenia i Glucks opera. Bland de
roller hon sedan dess utfört nämna vi
Mignon, Pamina, Susanna och
Regementets dotter.

Fröken Thulin har utmärkt sig icke
blott genom sin behagliga och
väl-klingande sång, sin nätta apparition
och sitt alltmer rutinerade och pikanta
spel, utan genom sin samvetsgrannhet
och flit. Hon har därigenom blifvit
till värklig nytta för den institution,
hon tillhör.

OSCAR BÆCKSTR0M.

Alltid vid godt lynne, alltid
igenkännlig genom sin runda, kostliga figur
och ändå varierande genom en särdeles
humoristisk maskeringskonst, har Oscar
Bæckstrom blifvit en af vår publiks
gunstlingar. När hans namn står på
programmet, vet man alltid, att man
får roligt, om också pjesen skulle höra
till de mindre goda. Bæckstrom kan
nämligen konsten att färglägga sina
roller, och i den tunnaste Blumenthal

& Kadelburgska svärmors- och
svärfars-rappakalja kan han göra en mustig
insats.

Vi, som hålla mycket på klassisk
repertoar, en smak, som vi tro hr
Bæck-ström dela — klassiska
lustspel,-förstås ! — påminna oss med särskildt nöje

FRÖKEN ANNA THULIN. Dahllof foto.

hans drastige Argan i »Den inbillade
sjuke», den fete, sectälskande riddaren
i »Trettondagsafton», Per Klockare i
»Erasmus Montanus», en af
tvillingbetjänterna i »Förväxlingar» m. fl.

Bland hans svärfäder behöfva vi blott
nämna dem i »Du vals skilsmässa»,
»Svartsjuk» eller »Damen från Ostende».
Senast gjordej han i Frans^ Hedbergs

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:55:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1899/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free