- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
519

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 9, september 1899 - Mark Matvejewitsch Antokolsky. En rysk skulptör. Af S.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Konstvärlden
MARK MATVEJEWITSCH ANTOKOLSKY.



EN RYSK SKULPTÖR.

illustration placeholder
M. M. ANTOKOLSKY.


Då jag i april 1896 besökte den
sedvanliga vårutställningen i
konstakademien i St. Petersburg, fann jag
bland öfriga
kataloger ett
illustreradt »album
öfver rysk
skulptur», ägnadt
arbeten af Mark
Matvejewitsch
Antokolsky
.
Tyvärr —
reproduktionerna
läto knappt ana
det
öfverväldigande intryck
originalen göra,
men de gjorde
mig dock varm
om hjärtat,
återväckande minnet af det
lefvande intresse,
den oblandade
njutning jag
erfarit vid första
bekantskapen
med det mig då
ännu okända namnet »Antokolsky», men
framförallt upplifvande intrycken från
ett oförgätligt besök i den
världsberömde mästarens atelier i Paris,
sommaren 1891, af allt det djupa och
varma, det ljus och det mörker, som
där strömmat emot mig från dessa
samma på papperet så liflösa gestalter.
— Jag står åter framför »Ivan den
förskräckliges» hopsjunkna, äfven i
djupaste förtviflan hotfulla gestalt, i detta
nu tillintetgjord af samvetskval,
krampaktigt slutande handen kring
radbandet, förgäfves sökande undgå sina offers
fridlösa andar
— i nästa
ögonblick i vildaste
raseri
nedslående allt och
alla! —
Spinoza med den
inåtvända, begrundande blicken, den af
sjukdom brutna
gestalten.
Sokrates, i döden
förslappad, men
stämplad af den
lyckliggörande
ro, som ligger
i Antokolskys
uppfattning af
döden (i
autobiografiska
anteckningar):
»Nu vet jag
allt!» »Se
människan» i
Kristus-statyn med de bakbundna händerna,
likaså i hautreliefens välkända drag med
det till döds plågade uttrycket. En
upphöjd, ljus gestalt visar att Antokolskys
uppfattning dock icke enbart är den af
Kristus, »människan». Det är Kristus,
talande, lärande, ena handen
framsträckt, med den andra lyftande ett kors
högt öfver sitt hufvud, i detta kors ett
ljus — »modellen till en fyrbåk»,
säger Antokolsky — i själfva verket en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 12 12:07:30 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/varia/1899/0524.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free