- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
520

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 9, september 1899 - Mark Matvejewitsch Antokolsky. En rysk skulptör. Af S.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

inkarnation af idéen »Kristus,
världens ljus.»

illustration placeholder
ANTOKOLSKY: PETER DEN STORE.


Så står jag då därnäst framför
statyn af den väldige barbaren,
kroppsstyrkan personifierad, Sibirieeröfraren
Jermak och så »Peter den Store»,
själfhärskaren, den mäktiga energiens och
lidelsernas man — nedbrytande hvarje
hinder går han sin väg fram — »jag
vill» — och denna vilja, koncentrerad
i en rörelse med käppen, tyckes
genomborra klippan! — »Nestor», Rysslands
förste krönikeskrifvare, i tåligt
forskarnit böjd öfver sitt arbete — från
hautreliefens helgonbesådda bakgrund möter
oss Jaroslaw den Vises (grundläggaren
af Rysslands skolväsende och
lagstiftning) djupsinniga, skarpa blick.
Det är företrädesvis från
Rysslands historia Antokolsky söker
sina motiv, men han har
frigjort dem, höjt dem till allmänt
mänskliga gestalter — tag bort
namnen och vi skola lika fullt
uppfatta dessa personligheter!

Oförlikneligt återgifves det
ondas styrka och enhetlighet i
Mefistofeles’ öfverlägset energiska
hufvud, senstarka figur och lugnt
begrundande ställning. Den
blida kristna trosstyrkan har fått
ett rörande uttryck i den blinda
martyrens stilla, förväntansfulla
ansikte och de kring henne
förtroendefullt lägrade dufvorna.
— Det föreföll som om detta
sistnämnda arbete jämte
»Kristus stillande stormen på
hafvet» (såsom Antokolsky äfven
benämnt modellen till en
fyrbåk) stått konstnärens
personlighet närmast.

Den store, reserverade
konstnären blir under besökets lopp
meddelsam. En ädel,
varmhjärtad, flärdfri man, en stolt,
finkänslig natur möter oss i
skenbart obetydliga utlåtanden,
väckande sympati i lika hög grad
som hans verk beundran och
kärlek. En främling bland främlingar,
det förråder den uppflammande
bitterheten i fråga om konstnärsförhållanden
i Paris — en lycklig familjefar, därom
vittnar den fuktiga glansen i hans
ögon, då vi stå framför porträttreliefen
af konstnärens tidigt förlorade son!
Uppmuntrande ljuda hans afskedsord:
»Ja, vi arbeta för dem som förstå oss»,
— om älska och förstå är det samma,
kunna vi sannerligen taga orden åt oss!

Med glädje finner jag i albumet en
biografi, som ehuru föga uttömmande,
ger konturerna af den store
konstnärens lif och verksamhet och därmed
äfven en idé om hans banbrytande
begåfning och kolossala arbetsförmåga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 12 12:07:30 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/varia/1899/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free