- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
521

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 9, september 1899 - Mark Matvejewitsch Antokolsky. En rysk skulptör. Af S.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och hvarur jag därför tror det kan vara
af intresse anföra det väsentligaste:

Mark Matvejewitsch Antokolsky (född
i Vilna 1842) var från början blott
simpel träsnidare. Hvad han på detta
område presterade lät emellertid ana
hans begåfning och 21 år gammal
lyckades han slutligen komma till St.
Petersburg och in vid akademien
därstädes. I brist på existensmedel
kämpade han under denna studietid en
hård kamp för tillvaron, en kamp som
lämnat outplånliga spår, och hvarom
han har uttömmande berättat i sina
»autobiografiska anteckningar», tryckta
i tidskriften Vestnik Europa (häft. 9
och 10). Emellertid erhöll han redan
ett år efter inträdet i akademien en
liten silfvermedalj för en träskulptur,
en hautrelief, »Skräddarjude», ett år
senare en stor för »Judisk girigbuk»
och slutligen, hvilket för Antokolsky
var af största betydelse, ett käjserligt
stipendium, som satte honom i stånd
att arbeta under något så när drägliga
materiella förhållanden. Nu grep han
sig an med modellering samt lyckades
så väl, att han kort därpå (1867) erhöll
en liten medalj för »Judaskyssen».

Antokolsky insåg klart att antikens
konstideal icke skulle blifva hans —
yttre fullkomlighet kunde han beundra,
men den tillfredsställde honom ej —
och ju mer hans konstnärliga synkrets
vidgades, desto beslutsammare
fasthöll han sin individuella uppfattning.
Honom intresserade framför allt det
andliga innehållet, själslifvet, att
uppenbara detta i och med den yttre
gestaltningen var det ideal han sträfvade att
förvärkliga — och fick lida därför!
Hans återgifvande af en af akademien
för en examen gifven uppgift,
»Inkvisitionens öfverfall af judarne», var
»alltför ny», ja befanns »kättersk».
Antokolsky lämnade akademien och reste
till Berlin. Brist på understöd här
likasom i St. Petersburg förbryllade
honom icke, men till sin stora
öfverraskning fann han att vid
Berlinerakademien fanns för honom intet nytt,
»hos naturalisterna samma attityder, i
måleriet samma manér, kompositioner
öfver samma gifna ämnen på samma
villkor. Hemma icke bra — i
utlandet icke bättre, allra minst för en
ensam man, som här drifver omkring som
i villande skog!» Antokolsky återvände
till St. Petersburg.

illustration placeholder
ANTOKOLSKY: KRISTUS PÅ HAFVET.


Efter att hafva utstått flera
vedervärdigheter, »förbyttes», enligt
konstnärens uttryckssätt, »akademiens vrede i
mildhet». Tillsvidare var dock
belöningen för »hans insikter i skulptur»,
hans kallelse till »hedersborgare» blott
i perspektiv och han var tvungen att
åtaga sig första, bästa beställningar för
att förtjäna det nödvändigaste för sitt
uppehälle och möjliggöra utförandet af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 12 12:07:30 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/varia/1899/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free