- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
525

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 9, september 1899 - Mark Matvejewitsch Antokolsky. En rysk skulptör. Af S.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

1882 fullbordade statyn af Spinoza.
Till konstnärens senare arbeten hör,
utom utkastet till monumentet öfver
Alexander II, »Icke af denna världen»,
»En blind kristen martyr i
katakomberna» samt »Ofelia». Vidare
»Jermak», »Sibiriens eröfrare», »Nestor»,
den förste ryske häfdatecknaren,
»Jaroslaw den vise», (hautrelief
fullkomligt oberoende af det förutnämnda
projektet till samma historiska person)
statyn »Kristus stillande stormen på
hafvet» och slutligen statyn »Mefistofeles»
(hvartill bysten var fullbordad redan
1877). Hvilken af den civiliserade
världen erkänd höjd Antokolsky nått,
fastslås i det biografiska utkastet i och
med följande slutord:

»Mark Matvejewitsch Antokolskys
talang är till fullo uppskattad i Europa.
I Paris år 1878 såsom ock i München,
på världsutställningen 1892, tilldömdes
honom den högsta belöning — första
guldmedalj. Han är vald till medlem
af franska institutet och innehar
hederslegionens officerskors. Äfven den
europeiska kritiken ägnade hans alster
på världsutställningen icke allenast
beröm och bifall, utan dessa hälsades
såsom mönster för all skulptur,
föredömen, hvilka Europas skulptörer
borde följa med afseende å den
inspiration, som alstras af ett allvarligt
studium af den lefvande naturen, samt
det tankedjup, den idéens upphöjdhet
och karaktärens storslagenhet i
uppfattningen af allt mänskligt, det
uttrycksfulla sätt att framställa själen samt den
adel i motiv, den poesi och det
mästerverk i teknik, hvilka kunna skönjas
äfven i de obetydligaste detaljer.»

        S.

illustration placeholder
ANTOKOLSKY: BARON MARC DU HUNZBOURG.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 12 12:07:30 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/varia/1899/0530.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free