- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
41

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

löpare till det stora bordet och ett
väggkläde bakom kommoden: ett klart,
kraftigt mönster — i ena fallet
påskliljor, i det andra solrosor — utfördt
med påläggsöm på hvitt. Några andra
smakfulla handarbeten — ett par af dem
med mönster af Alf Wallander —
utställdes äfven. I skänken sattes de
vackra, billiga pokalglasen från Kosta;
helhvita koppar med grunda refflor från
Rörstrand; en servis från
Gustafsberg med en
enkel röd randdekoration;

Höganäs’ gröngrå teservis
med pärlränder, en
glaserad mugg i hvitt och blått
— allt för att visa huru
det i former enkla och
ändamålsenliga, det i
dekoration sparsamma just
är det stilfulla. För
fönstret hängdes släta, tunna,
helt hvita gardiner, med
små toffsar; på golfvet
lades svarta och hvita
halmmattor. Ett par
släta, blanka lampor från
Odhner, blommor i
några, af Wallander
komponerade, enkla
Körstrands-vaser; böcker på en
liten, enkel bokhylla med
vackra proportioner;
skrif-saker på det aflånga
fönsterbordet och på väggame några billiga
reproduktioner — efter verk af Durer,
Rembrandt, Millet, W. Crane, C.
Larson, H. Thoma — fulländade
anordningarne. Med de enklaste medel
hade ett behagligt helhetsintryck
vunnits, ett intryck hvilket flertalet af de
femtusen besökande äfven medförde, det
flertal nämligen, som förstod att meningen
alls icke varit att alla skulle göra sina
möbler i samma former och fårger
utan endast att väcka blicken för att
enhet och enkelhet i former samt
harmoni i färger gifva ett vackert intryck,
hvilka former och färger man än
sedan personligen må besluta sig för!

Framförallt var syftet att visa en stark
motsats till den dåliga smak, som
till-fredsställes af den granna
godtköps-varan — under antagandet att t. ex.
den imiterade gyllenläderstapeten, den
förgyllda bronskedjan, den konstgjorda
blomman m. m. äro »lika vackra»
som de äkta! Det är detta absoluta
oförstående af stilens enklaste begrepp,
hvilket förfular de svenska hemmen.

MATBORD I DET »GRÖNA RUMMET».

Man inser t. ex. ej att
gyllenläders-tapeter passa på slottet, men ej i den
enklare våningen; att denna således,
genom en dylik imitation af gyllenläder,
uppträder med ett anspråk, som det
öfriga icke kan motsvara — således
genast ett brott mot den enhet,
hvilken är ett af stilens vilkor! Eller också
fortgår man på imitationens väg och
gör hela sin omgifning full af oäkta
anspråk — hvilka verka stötande fula
på det utvecklade skönhetssinnet, som
visst icke finner det billiga imiterade
kramet »lika vackert» som det äkta!

De finnas t. o. m., som försvara
imitationen med ett så naivt skäl

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free