- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
218

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

• ■ . - .i’fc ’\*i

r ÄV ■• < 3>

% *



%v *

KARL NORDSTRÖM: »VINTERLANDSKAP.»

stående och omedvetet
naturälskande
betraktaren.

Mindre betydande är
ett par äldre Liljeforsare:

»Fem djurbilder», hvilka
närmast verka stilleben,

$amt »Katt på fågel jakt»,
där målaren dock gifvit
sin bekante följeslagare
en rätt humoristisk
anstrykning. Till äldre
alster af Liljefors’ pänsel får
äfven räknas hans
»Hökbo», som emellertid
vittnar om en betydligt mognare teknik än de
båda närmast föregående. Här är
mindre total verkan än glad detalj.
Hvilken komiskt rörande glädje är det icke
öfver dessa rufsiga fågelungar, som med
lystna ögon och gapande näbbar sträcka
hals efter den läckra harsteken, som
hökpappa brakt upp till boet! Det är
en gemytlig friluftsinteriör, enkel och
rättfram, godmodigt humoristisk i
uppfattningen, men med något lösligt
genomförd komposition. En förträfflig
pendant härtill är en annan
familjegrupp ur djurvärlden, benämnd
»Kråkor». Det är ett mycket aktningsvärdt
och stadgadt, för tillfället barnlöst äkta
par, som med kontemplativ ro
njuter siestan vid det egna hemmets härd.
Det är ett tänkande uttryck i ögat och
en lugn hvila i ställningen, som
verkar välgörande och nästan lockar till
afund. Slutligen finnes här ännu en
oljemålning af samme mästare,
»Tjäderlek», hvilken genom sin omedelbara
naturstämning, sin friskhet och kraft
höjer sig öfver alla de senast nämnda.
Det är i all sin enkelhet en hel liten
novell ur skogsvärldens erotiska
hvar-dagslif: på skilda grenar af samma
träd sitter det unga tjaderparet och
uppför den gamla kända älskogsleken.
D. v. s. själfva leken är förbi och den
unge friaren har flugit upp på en lägre
gren, från hvilken han kastar
längtans-fulla blickar upp till den tillbedda

sköna. Det blinkande ögats
väntans-fulla uttryck och hela kroppens
lyssnande spänning förlänar djuren ett
naturligt och rörligt lif och gör
situationen klar och öfvertygande.
Landskapet är enkelt och fritt från all
öfver-lastning, luften stark och frisk; långt
borta bakom skogen står den skära
morgonbrytningen.

Dessa taflor, med hvilka Liljefors
representeras i Flirstenbergska galleriet,
ge en utmärkt föreställning om det
bästa i hans konst och skissera
samtidigt i stora drag denna konsts
utveckling. Liljefors är en episk natur- och
djurmålare, som med värma och
förståelse berättar om djurens lif i skog
och mark och som lefvat sig helt in i
den natur, för hvilken hans pänsel
besitter ett så fullgodt uttryck. Han har
en ursprunglig och omedelbar
naturkänsla, om hvars djup och äkthet
åskådaren aldrig lämnas i tvifvel. Hans
djur ha inre lif och yttre rörelse och
bli aldrig döda bilder af en
värklig-hetslik fauna. Man märker att icke
det uppstoppade exemplaret, men det
lefvande släktet inspirerat honom. Hans
atelier är icke ett biologiskt museum,
men ett fri luftsmenageri. Icke minst
karaktäristiskt för Liljefors är det sätt,
hvarpå han ser: icke kallt reflekterande,
men känsligt förståelsefullt,
understun-dom drömmande, utan att någonsin bli
sentimental, ofta med en godmodig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free