Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I
CARL SKANBRRG: »HAMNEN I DORDRECHT.»
personlighet, som icke låter sig
underordnas andras, ser jag bl. a. däri, att
Ekström under sin långa vistelse i
Frankrike aldrig ordentligt lärde
landets språk, men däremot lärde sina
franska omgifningar — svenska!
Det är en man, som är väl rest:
han tillägnar sig de tekniska finesser
för hvilka han finner bruk, utvecklar
och förfinar sina uttrycksmedel — och
vänder åter med ett så äkta
grund-svenskt kynne och en så oböjlig
personlig vilja som då han reste ut.
Af de dukar, som tillkommo efter
Pariser vistelsen, äger Fiirstenbergska
galleriet en af de allra yppersta, ett
östgötalandskap, i katalogen betitladt
»Solnedgång». Detta östsvenska
landskap har stark frändskap med den
flacka och ödsliga öländska
ökennaturen: inga träd, ingen grönska, blott
himmel, jord och haf. Så ser det äkta
öländska: ergo det Ekströmska
landskapet ut. Och i stort sedt återfinna
vi detsamma i det ödsliga landskapet
från Östergötland. Det kan strax
sägas: bättre naturmålning har ingen
svensk konstnär presterat. Det är kraft,
rörelse, illusion, stämning och icke
v*?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>