- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
222

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bild af en Pariser-cocotte af långt ifrån
»finaste» slaget, denna modäma typ,
som bland nordiska skådespelerskor
blott äger en enda fullgod tolkerska:
den danska Charlotte Wiehe-Bérény.
Iklädd en utmanande röd dräkt träder
det af nattliga orgier uttröttade och
för-slöade fruntimret ut från en parisisk
boulevard-restaurant. Hon söker med
ena handen instinktivt ett stöd mot ett
träd, gången är på en gång fransyskt
graciös och rusigt famlande.
Kropps-hållnipgen är nattvandrerskans
likgiltigt slöa, ansiktet är
världstads-kurtisa-nens karaktärslöst typiska och uttrycket
fräckt, fördummadt, äckligt,
motbjudande. Genom nattkaféets glasvägg
tränger det artificiella ljuset och
blandar sig med den svagt brytande
morgonens grådaskiga dager: en
beundransvärd, nyansrik, tonfull clairobscure.
Den ögonblickliga uppfattningen, den
behärskade, för alla svårigheter
främmande tekniken, kraften och
säkerheten i koloriten och uttryckets fullhet
och illusion ställer denna duk främst
bland mästarens främsta. Han har här
med några få drag förmått gifva hvad
han förr icke nådde genom de
utpäns-lade detaljernas rikedom. I färgens
värkningsfulla nyansering har Zorn
aldrig nått högre än här.

I de båda porträtten af herr och fru
Fiirstenberg framträder till full evidens
Zorns träffsäkra uppfattning, som aldrig
famlar eller ett enda ögonblick synes
osäker om det specielt karaktäristiska
i fysionomien. Porträtten äro hastigt
och impressionistiskt fästade på duken,
fulla af lif och hvardagligt porträttlika.

Man märker aldrig i en tafla af Zorn
att någon förändring företagits. Han
går till sitt arbete med en förutfattad
om också mycket hastigt lagd plan.
Och denna genomför han utan den
minsta svårighet, men också utan
betänkande. Han är ögonblickets
målare, understundom något ytlig, mindre
dock än han ofta från visst håll
blif-vit beskylld för, nästan alltid karak-

tärsfull, icke känslomänniska, men
beundrans väckande hjärna. Många af de
nu som ytliga betraktade tafloma af
Zorn skola hålla sig länge och
beundras af en förståelsefull framtid.

Anders Zorn är Sveriges ende
virtuos på färgkonstens område. Men
han är mera än så: han är — i
pastell såväl som i olja — en af hela
sin tids störste tekniska mästare.

• • •

För en del år sedan — det var i
början af 8o-talet — prisbelöntes på
Parisersalongen ett par med de något
sökta namnen »Oktober» och
»November» betitlade akvareller med ämne
från det icke långt från Paris belägna
Grez. Med dessa båda taflor, som
Pontus Fiirstenberg genast skyndade att
införlifva i sitt galleri, bröt Carl
Larsson igenom. Det är ett par sällsynt
vackra dukar, intimt, innerligt och
älskligt uppfattade, fransk natur och
stämningsmättad silfverton öfver
landskapet. Intet är här öfverflödigt, allt
är afvägdt med ett fint och känsligt
öga. Det är icke det franska
landskapet sedt genom svenska glasögon,
men Seinetrakten med sin egen luft
och den obestämbara, fint nyanserade
ton, som utmärker denna.

Efter inköpet af dessa båda
akvareller lämnade Fiirstenberg i uppdrag åt
Carl Larsson att utföra de trän ne stora
dekorativa väggmålningame: »Renäs-

sans», »Rococo» och »Nutida konst».
Målaren löste denna uppgift på ett så
lyckligt sätt, som — särskildt hvad
den förstnämnda duken beträffar —
få nu lefvande konstnärer skulle varit
i stånd till. »Renässans» återger —
uttryckt med få ord — konsten på
förfall, liggande på en sarkofag och
väckt till lif af den katolska kyrkans,
målarkonstens och arkitekturens
representanter. Den liksom pendanterna i
olja utförda bilden är fast, gediget och
måleriskt gifven, fylld af det härligaste
andaktsuttryck. Den är såväl beträffande
kompositionen som den i färgerna fint

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free