Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
TVÅ DÖDSFALL.
MIKAEL MUNKACZY.
För ungefär ett tiotal år sedan
utställdes i Stockholm en tafla, hvilken
här liksom öfver allt, där den tagits i
betraktande, väckte den största
uppmärksamhet. Dels målningens
jätteproportioner, dels det gripande ämnet,
gjorde att man stannade andaktsfull
framför den. Det v:.r Munkaczy’s:
»Kristus inför Pilatus.» I otaliga
färgtryck och kopparstick har den sedan
förekommit i snart sagdt jordens alla
tidskrifter, och i många hem pryder den
väggarnes tapeter. Originalet hamnade
slutligen i Amerika, hos Wanamaker,
Philadelphias köpmansfurste, som äfven
inköpte »Kristus på korset.»
Att en tafla kunde väcka en så allmän
och odelad beundran, och omfattas
med sympati både af konstälskaren och
den obildade mannen, tydde på att den
som målat densamma ägt mer än
endast ögats snille.
Mikael Munkaczy som egentligen hette
Lieb och som tagit sitt namn efter sin
födelsestad Munkacs i Ungern, föddes
år 1847. Under revolutionen i Wien
1848 förlorade han sina föräldrar, ett
fattigt snickarefolk, och kom sedan till en
farbror som satte honom i
snickare-lära. Efter 6 års trällif rymde han
från värkstaden. Han hade klart för
sig att han skulle bli målare. Sedan
han lyckats förskaffa sig undervisning
i teckning, förtjänade han genom att
rita porträtt så pass mycket, att han
kunde resa till Wien. Snart begaf han
sig dock till Miinchen, där batalj
målaren Franz Adam tog honom om hand.
Hans första stora tafla »En lifdömds
sista stunder» gjorde honom med ens
berömd.
De mäst bekanta af hans värk äro
utom de ofvannämnda den rörande
bilden af »Milton som för sina döttrar
dikterar »Paradise lost» samt »Mozarts
sista stunder». I allmänhet valde han
tragiska ämnen, som han skildrade i
dystra, nästan svarta toner.
Genom giftermål kom Munkaczy i
besittning af en förmögenhet, hvilken
också ökades af de enorma honorar
hans målningar inbringade. Han bodde
under 1880-talet i Paris och i hans
praktfulla villa vid Avenue de Villicrs
lefdes ett glänsande konstnärslif.
Furstligapersoner — konungar och prinsar —
gästade honom där och underhöllos på ett
kungligt sätt af Munkaczy — konstfursten.
För ungefär åtta år sedan greps han
plötsligt af sinnessjukdom, och de sista
åren har han tillbragt på den
vårdanstalt för sinnessjuka i Endenich, nära
Bonn, därifrån döden nu befriat honom.
Som bekant afled han den 1 maj.
Begrafningen ägde rum i Budapesth
på statens bekostnad och under
storartade och imponerande ceremonier.
Samma likvagn som fört frihetshjälten
Kossuths lik till grafven, förde också
stoftet af Ungerns störste målare till
sin sista hviloplats — i närheten af
Franz Deaks — den store statsmannen
— graf. Ett mausoleum skall där
uppföras till Munkaczys minne.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>