- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
647

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

m. m., har jag nu knappast något minne.
Man säger, att hr Kajanus studerat
för Svendsen; ett och annat i hans
kompositioner påminte emellertid nästan
mer om den Mendelssohnska skolans
Leipzig-schablon. Men såsom dirigent
var han förträfflig; den klarhet,
hvarmed orkestern under hans noggranna
och fina ledning utförde Sibelius* svåra
symfoni, förtjänar allt beröm. För
öf-rigt minnes jag ett par duktiga, ehuru
kanske i stilen något brokiga
orkesterkompositioner af Järnefelt samt sånger
af bl. a.den tidigt bortgångne, genialiskt
begåfvade Mielck, Finlands Schubert.
Som sångerska medvärkade fru Ida
Ekman, en intelligent och sympatisk
artist. I Paris lär orkestern haft
biträde af själfvaste Aino Achté, den så
mycket omtalade finska sångerskan, som
vi icke ännu lyckats få höra i
Stockholm.

Från operan, som redan sex veckor
haft sina portar öppnade, är tills dato
just intet att förtälja annat, än att
Trollflöjten återupptagits till fröjd för
alla älskare af Mozarts gudomliga
musik. Fru Östberg var som förr en
praktfull Nattens drottning, hr
Seller-gren har gjort framsteg som Sarastro,
hr Malm, hvars stämma allt mer
utvecklas, är helt enkelt den bäste Tamino,
vi här hört på kanske ett par
decennier, fru Hellström likaledes
berömvärd som Pamina, hr Lejdström är en
rätt jovialisk Papageno, och den
debuterande fröken Gerda Nilson en mycket
smånätt, därtill musikalisk Papagena.
Hr Vallgren har gjort en lyckad debut
som Mefistofeles i Gounods opera. Får
man tro, hvad ryktet haft att förmäla,
lär detta spelår komma att utmärka
sig för en ovanlig rikedom på
debutanter. Låtom oss hoppas, att
rikedomen på nyheter eller åtminstone
ny-instuderade repriser ej blir mindre.
Operans repertoar börjar att bli
betänkligt utspelad. Känna ej
vederbörande till den saken?

Slutligen har jag att omnämna be-

sök af ingen mindre än Adelina Patti,
som velat gästa sin nye makes
fädernesland, och där på en konsert å
Operan låtit höra, att hennes röst ännu
alltjämt äger en glans och en klang,

UNGDOMSPORTRÄTT AF ADELINA PATTI.

som en yngre generation sångerskor
kunde afundas. Den underbara voix
d’or, som fransmännens Sarah
Bernhardt lär vara i besittning af, den äger
Adelina naturligen i ökadt mått,
eftersom ett talorgan i klang icke gärna
kan täfla med en sångröst. I det högre
registret är denna märkvärdiga stämma
numera något mattad i klangen —
tonerna attackeras med svårighet —
men i klangskönt djup är den
såsom sopranstämma nära nog musik.
Tyvärr var divans program tämligen
ointressant, hvilket upphjälptes af de
frikostigt spenderade extranumren,
Mozarts »Voi che sapete», Lollis »Pur
dicesti», som visst Adelina bragt på
modet, samt till slut »Home, sweet
home», som sjöngs ljufligt, med den
finaste känsla. Pattis repertoar är icke
mycket omväxlande; har man hört
henne flere gånger, så kan man den
snart. Emellertid har det ju alltid
haft sitt stora intresse att här ha fått
höra den italienska konstsångens under
det sista halfseklet mäst firade prästinna,
som om också naturligen något åldrad,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0655.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free