- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
668

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

farger: från det renaste hvita till blått
och glänsande svart, från det fina,
kur-bitsfärgade gula och gröna till violett
och djupaste kopparrödt.

Lysterfärgen ger med sin underbara
glans, sin metalliska reflexvärkan Kählers
keramik dess säregna charme. Men
denna styrka i färgen har icke lockat
till nonchalering af formen, tvärtom har
Kähler genom att alliera sig med sitt
lands betydligaste konstnärer på detta
område lyckats nå en naturlig
originalitet och en plastisk formskönhet i
sina arbeten. Bland de bildhuggare
och målare, som i särskild grad anlitats
för en själfständig formgifning af Kählers
keramik, äro att nämna Ring och
Bren-dekilde samt — uteslutande ägnande sig
häråt — K. Hansen-Reistrup och
Herrn a 71 Kähler Jun., uppfinnarens son.

De rikligt använda djurmotiven ha
Hansen-Reistrups fantasi och säkra
teknik att tacka för sin formgifning,
medan den unge Kähler i allmänhet
begagnar växtmotiv eller rent obundna,
dekorativt värkande former för sitt
ke-ramiska arbete. Det är därför lätt
iögonfallande hvilka af de här återgifna
arbetena, som ha den ene eller andre
konstnären att tacka för sin tillkomst.

Det rikliga antalet reproduktioner af

för denna tidskrift tagna fotografier af
Kählers keramik böra kunna ge ett godt
och klart begrepp om de originella,
harmoniska formerna och om den
synnerligen dekorativa värkan, som denna
keramik öfvar. Men äfven den
yppersta öfverföringskonst vore icke i stånd
att förklara keramikens egentliga
tjusningskraft: den genomsiktiga renheten,
djupet och harmonien i färgerna, den
bländande glöden och det strålande
guldet i lystern.

Det är som att stirra i skogstjärnens
djup och åter som att bländas af
gyllene solljus. Det slår tändande gnistor
ur den konst, som är eldens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free