- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
705

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ja blåare skola de säkerligen finna »azuren». När de
komma hem skola de vara fullt öfvertygade om att det är
samma himmelskupa som i Neapel och Rom och samma
sol som i Florens och Venedig som belyser den.
Konstnären väljer endast sin stämning. Den ene målar frånsols,
den andre motsols, beroende på »tycke och smak».
Bianchini har i sommar målat ute på Sandhamn och det
synes som om hafvet och de gråa klipporna med deras
härdiga tallskog vore hans rätta element. Vi tro att han
gjort ett lyckligt grepp genom att måla skärgård. Han
har genom användande af komplimentärfärger och ljusets
koncentrering fått in en alldeles särskild lyskraft i sina
dukar. Se t. ex. på »den gamla fyrbåken» som står och
lyser i aftonsolen eller på kvällsglöd, där allt ljuset är
sam-ladt på en gammal husgafvel. Nybygget är det
våldsammaste experimentet i denna väg; ett orappadt af ett par
mörka trädgrupper inramade hus. Carl Wilhclmsson
påminner i val af motiv och behandling om danskarne. Han
är mycket personlig i sin uppfattning, något torftig i färg,
men ofantligt rik på känsla. Han är genremålare, men
ej en Adan af den sentimentala skolan, som nu
lyckligtvis är nästan utdöd, utan med en sund och fri uppfattning
af lifvet sådant det i värkligheten ter sig. Han väljer
sina modeller bland fattigt folk, och vi äro honom
tacksamma därför, ty dessas lif erbjuda ofantligt mycket mera
pitoreskt än salongernas innehållslösa dagdrifvarelif.

Bland de dukar som förtjäna uppmärksamhet är
äf-ven Per Albert Petris »Kvällsol, motiv från Näsby». Detta
bevisar att man genom ärligt »knogande» kan komma
långt. Ty Petri, som haft ganska svårt för det tekniska
har värkligen knogat sig till ett så godt resultat. Taflan
föreställer en åker med en holme i (där räfvar höllo till
försäkrade oss Petri). Molnen och den fjärran skogen,
alltsammans vittnar om värklig artistisk blick. Petri, som
förr målat grått och saftlöst, visar sig i år som en god
kolorist.

Bengt Hedberg tillhör äfven koloristerna. Hans
palett är ännu något »giftig», men det finnes intensitet och
färgglädje i hans bilder, af hvilka flera härstamma från
hans sommarvistelse på Visingsö. »Stämning» är en
intensiv, värkningsfull tafla. Den klingar som ett accord
högt uppe i fargens diskant, om en sådan liknelse tillåtes.
Men accordet, hvilket är så mycket svårare att stämma
ihop ju högre färgerna äro, är rent och taflan värkar al t
igenom harmonisk N och hel. Därnäst sätta vi »Insjön»,
som blifvit ommålad sedan vi sågo den sist. Den ar
hållen i en mörk, mättad fargskala och innehåller vackra
och harmoniska linier.

Vidare ha vi att anteckna ett par präktiga dukar af
Gösta v. Hennigs. Denne målar hästar och gatuscener

CARL VILHELMSSON.

NABOT TORN ROS.



ERNST KTSKL.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0713.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free