- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 5 (1902) /
706

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN AF ZORNS SENASTE OLJEMÅLNINGAR.

ser, hur nålen liksom trefvat sig fram
i plåtens fernissa för att finna formen
i det nya materialet, och i detta liksom
i andra blad hvilka tillkommit under
de närmast följande åren kan ett
uppmärksamt öga lätt konstatera, hur själfva
handlaget mest röjer vana vid de lätta,
mjuka akvarellpenslarne. Sådana blad
som Systrarna. Modersglädje eller
Kusinerna ge nämligen ett visst
obestämbart intryck af akvarell, hvilket om icke
enbart beror därpå att kompositionen
först utförts med penseln. Zorn är på
80-talet ännu främst en akvarellist som
roar sig med att själf reproducera sina

akvareller, och det är från
etsningssynpunkt en ofantlig
skilnad mellan dessa
efter-bildningar och de fullt
själf-ständiga ^bildningar han
längre fram är kapabel att
göra i etsning af sina
färgkompositioner. Denna
skilnad inses lätt om man
jämför bladet Kusinerna från
1883 med Maja från r 9 o o.*
I det förra känner man
akvarellen som en palimpsest
under etsningen och det
ehuru denna tekniskt sedt
icke är fri från intryck af
en sådan raderingskonstens
mästare som »Capriccios»
skapare, spanjoren Goya.
I de båda flickornas hår,
i ögonens teckning, i
man-tiljen, i dräktens siden iyser
akvarellen igenom, och den
hand som håller solfjädern
har ej af radernålen fått
den säkra och precisa form
man äfven under de
flyktigaste antydningar brukar
kunna skönja i Zorns
etsningar. Hur annorlunda är
icke allt detta i det senare
bladet! Äfven detta är
rade-radt efter en målning, det
med en ovanligt lifslustig
pensel framtrollade porträtt
som nu hänger i Nationalgalleriet i
Berlin. Men denna gång äro
målningen och raderingen två verk för sig,
oberoende af hvarandra och med
fullkomligt skilda egenskaper. Fantasien
besväras icke af etsningen med några
onödiga funderingar om pelsverkets
färg eller andra dylika saker som den
rena etsningen, eau-forten, icke har att
befatta sig med. Ej häller har man
någon anledning att söka efter mål-

* Vi begagna tillfället att i detta
sammanhang hänvisa till vårt erbjudande till
prenumeranter för 1903 under »Redaktionellt»
sid. 772. Red.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:58:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1902/0933.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free