- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 6 (1903) /
609

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 10, oktober 1903 - Scenen. Teater-Krönika. Teknik och själ. Af Don Diego

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

än nu i allmänhet var fallet. Ty
öf-ver vära egna höjs piskan lätt. Men
nu kommer där en utländing,
föregången af stort rykte, och då glömmer
man gärna de brister, som
ofömekli-gen vidlåda denna i känsla, fantasi
starka, i handling svaga produkt.

Men dramat fordrar handling. En
dramatisk konstnär bygger sitt stycke
så, att delame förhålla sig
proportionerligt till hvarandra. Det organiska
sammanhanget är nödvändigt. Man
behöfver ju ej dyrka sitt vattenpass så
som Sardou — senaste beviset: »De
landsförvista» å Östermalmsteatern —
glömmande allt annat för
rätlinjighe-tens skull. Fransmännen äro så goda
sceniska arkitekter, att de ibland bli
det for mycket, på bekostnad af
fantasien.

Jag tar som exempel på hvad jag
menar med en äkta konstnär: Ibsen.
Dock ej speciellt i »En folkfiende»,
uppförd i höst vid Emil Hillbergs
jubileum och skänkande hans Stockman
betydlig ära. Denna pjäs är skrifven
i en stridslust, en ungdomlig
spänstighet, som jagat pännan fortare fram än
att ögat kunnat följa med. Därför
verkar den för lång — i all sin
frälsande tankeförnämhet.

Men i sina fiesta dramer är Ibsen
idealet för en konstnär. Han lägger
replik till replik, situation till situation
med osviklig blick för harmonin, han
bygger sitt hus, våning öfver våning,
till fröjd för åskådaren. Spänningen
stegras, ända till svindel. Han är en
byggmästar Solness, oöfverträffad,
måhända oöfverträffiig. Ej ens
Shakespeare når upp till honom.
Shakespeare är inte främst tekniker. Han
skrifver longörer, de mest snillrika.
Detta bevisas däraf, att man kan
stryka stora partier af hans dramer utan
att sammanhanget rubbas. Sällan ges
ju ett Shakespeare-stycke helt. Det är
för långt, för rikt. Visst icke alltid
når han sig själfi »Coriolanus», byggd
med utomordentlig fasthet. Men Vol-

taires »vilde» är ändå jätten, till
hvilken alla andra i beundran se upp.

Gorki »bygger» inte. Han kastar
stename i en hög. Han förändrar
inte naturen. Hans metod skapar
lifs-bilder af ohöljd sanning.

»Natthärbärget» är episodiskt.
Tras-hankarne gå där omkring utan att ha
mycket att göra med hvarandra.
Därför kan naturligtvis inte något
dramatiskt lif uppstå. Lifsödena ligga bak-

Blombtrg, foto.

HR EMIL HILLBERG SOM SKÅDESPELAREN
1 NATTHÄRBÄRGET.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:59:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1903/0614.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free