- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 7 (1904) /
10

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 1, januari 1904 - En den vilda västerns skulptör. Af Arthur Goodrich. Öfversättning för Varia af B. H. B—nd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

V ARIA

gipser han gjort efter sina i skolan
utförda arbeten, kunde han i juli
anträda sin resa med några hundra
dollars i fickan.

Förvirrad i storstadsvimlet och
fullkomligt obekant med språket, dref han
planlöst omkring i Paris’ tafvelgallerier
och museer, till dess han slutligen
lyckades, medels ett introduktionsbref, som
man skaffat honom, erhålla tillträde till
ett af stadens största stall, där han
sökte fördrifva sin hemsjuka med att
modellera en etyd till en grupp
framställande "Infångandet af vilda hästar."
Till en början bodde han i ett litet
kyffe i Quartier Latin, men fick
sedermera tillfälle att af en amerikansk
konstnär hyra dennes atelier, och här tog
han på allvar i hop med utarbetandet
af nyssnämnde grupp och greps så af
håg att stanna i Paris, hvilket hans
vänner äfven tillrådde honom. I detta
beslut uppmuntrades han ytterligare
genom den berömde amerikanske
bildhuggaren St. Gaudens och den franske
bildhuggaren Fremiets välvilliga
bedömanden af af ifrågavarande grupp.
Sedan han från konstakademien i
Cin-cinnati fått ett medgifvande svar på
sin begäran att få kvarstanna i Paris
för utförande af stipendiatarbetet,
be-dref han verket med all flit, så att när
årets Salong öppnades, kunde han dit
anmäla såväl "Infångandet af vilda
hästar" som en mot vinden vänd häst.
Till hans stora öfverraskning blefvo
bägge emottagna och fördelaktigt
placerade. På denna hans första
verkliga framgång följde Cincinnatimuseets
inköp af det sistnämnda arbetet. Nu
hade han påbörjat ryttargruppen "Otämd
häst som söker slå af ryttaren",
"Hård-händt inridning" och "Nattpostering."
I det gamla Europas Paris genomlefde
han åter i modelleran sitt forna
fri-luftslif och skänkte i sina grupper
fullödigt uttryck åt detta västerns
pulserande lif, så realistiskt dådkraftigt
och dock så genomandadt af den poesi
han själf omedvetet lärt .känna därute

på prärien. Rousseaus tanke erhöll
endast ett nytt uttryck i Fremiets ord
till den unge konstnären: "Ni är att
lyckönska. Mången ung man som
studerat vid konstakademi kommer
därifrån fullärd men intetsägande. Ni har
lefvat ett lif, ni hade någonting att
gifva uttryck åt, och då först började
ni edra konststudier." Den häst han
begagnat till modell för sin grupp
"Infångandet af vilda hästar" råkade
ut för en hofskada, och fick då tjäna
till modell för Borglums "Den halta
hästen." Konstnären eröfrade några
första pris vid Parisutställningen, och
en köpman i New York visade sitt
intresse för hans framgång genom att
beställa kopior i brons och marmor
af hans arbeten. Nu flyttade han till
en ännu rymligare atelier och
påbörjade den i naturlig storlek hållna
gruppen "Vilda hästar i panisk flykt." Han
genomgick i Academie Julien några
veckors kurs i studier efter modell och
tillbringade lediga stunder i
Louvre-och Luxembourgmuseerna.

Sin mat kokade han själf, nu som
förr, på sitt fotogenkök och hans diet
var fortfarande lika enkel och tarflig
som under hans lif pä prärien.
Följande års utställning på Salongen
medförde hedersomnämnande för hans
bägge sistnämnda arbeten och vid
världsutställningen i Paris fick hans
"Vilda hästar i panisk flykt" sin plats
i midten af Förenta Staternas paviljong
och inbringade honom silvermedaljen.
Han hade emellertid ingått äktenskap
med en prästdotter och påföljande
sommar reste paret till den amerikanska
västern, där han ännu en gång ville
återse prärien. Allt syntes honom
som förr och hans uppfattning och
förståelse hade vunnit i djup och styrka.
Vid världsutställningen befann han sig
åter i Paris och 1901 representerades
han på utställningen i Buffalo genom
ett dussintal arbeten och erhöll där
silfvermedalj. På senare tiden har han
varit bosatt i New York där han afser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1904/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free