- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 7 (1904) /
62

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 1, januari 1904 - Litteraturkrönika, af Hellen Lindgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

62

VARI A

godt af att se, att gudinnan med det
rullande hjulet kan skjuta på med ena
handen, likaväl som hon har dåligt
rykte om sig för att kunna mota med
den andra.

Men liksom för att visa, att
naturens uppfinningsrikedom är
outtömlig, har slumpen lagt på julbordet ett
ståtligt häftesverk om den odödlige
Linné, skrifvet af den, som nu sitter
på hans lärostol i Uppsala,
professor Th. M. Fries (Fahlcrantz & C:o).
Det samma, som sagts om Edison:
ett märkvärdigt lif, på det hela af
lyckan gynnadt, en banbrytande ande,
kan sägas om denne, äfven han har
många pilar på sin båge: en enorm
energi och storartad fantasi, men
huru olika är han honom ej för öfrigt.
Rädd och vidskeplig, beskedlig till
det yttre, alltid verkande med lampor
är Linné den milda Floras
representant och Edison representanten för
Elektricitetens ilande och blixtrande
guddom. När vi läsa Fries biografi,
så finna vi, att Linné var en äkta
barnagestalt, och att hans
lefnads-tecknare också i mångt och mycket
måst vara något af ett Linnés barn
för att kunna sätta sig in i hans
underliga natur, blanda det nyttiga
och det nöjsamma, så att
lefnadsro-manen får vetenskapliga sträjflys och
beskrifningarnas naivitet och
berättelsens konflikter trifvas väl ihop med den
menlöshetens ro, som gör att Linné
äfven i sina anteckningar om
vetenskapliga färder och beskrifningar
knäpper ihop sina frodiga
gubbhänder och ber en liten barnabön. Men
att det finns andra sidor hos honom,
det ser man fullväl af det lurifaxeri,
som afläses ur den s. k. »skälmen i
ögat», och hans ansikte med
allonge-peruken bär en prägel af en gammal
husràdinna vid sitt kaffebord och den
är ingalunda missvisande. Hans
skvaller och småprat, elakhet,
välvilja, genialitet, vidskepelse, religiositet,
ha en häpnadsväckande brokighet,

som tyckes sammanväfva nornans tråd
och tal om Nemesis divina med
konversationen vid nysthärfvan. I
denna med epic gaiety affattade
lifs-beskrifning har professor Fries för
öfrigt skingrat en del af det mytstoff,
som väft sig kring den intressanta
gestalten, hvilken förblir en lyckopilt,
genomgående underbara öden, alltid
enligt hans egen tro omhuldad af ett
särskildt beskydd från ofvan. Här
visas nu ej blott, att det förklenande
af gångsbetyget vid utgången från
Vä-xiö skola är en myt och den
onekligen poetiska berättelsen om Celsii
intresse för honom, vid hans
afbry-tande af en blomma som ett minne
från botaniska trädgården och
professorns barska varning därvid, också
en fri fantasi. Men hvad gör det?
Linné har så mycket naivitet kvar.
Hvilken kontrast mot Edisons storhet!

Och som tredje man i denna
biografiska trio, hur intressant kunde det
icke vara att ägna några ord åt
konstnärsbiografien (Ljus’ förlag) om
Richard Berg, vår mest
intellektua-listiske målare, utförd af vår mest
in-tellektualistiska — drömmare och
kritiker, Tor Hedberg, ett psykologiskt
färgproblem så sammansatt som
möjligt, där minsann icke löpningar på
färgernas tonskala fattas. Hur
fullkomligt rådvill stod ej allmänheten t. ex.
vid det ultraromantiska i denna
riddarens ofantliga plym, som
debatterades så mycket. Hvilket »okynne» af
Richard Bergh, som just alltid varit
så »treflig» för att han höll sig ifrån
okynniga tilltag. Nog hörde den, som
skrifver detta, minst ett dussin
personer uttrycka sig så, om ej precis, så
•dock i det allra närmaste.

Men några ord måste i främsta
rummet ägnas åt Per Hallströms nya bok
Gustaf Sparfverts roman, en
berättelse (Albert Bonnier). Per
Hallström är här, som alltid, en
improvi-satör med blixtlika, hastiga
öfvergån-gar, en storartad slagfärdighet, och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 18:27:18 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/varia/1904/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free