- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 7 (1904) /
203

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 4, april 1904 - Modern möbelarkitektur. Af Tersites. Med 6 bilder efter fotografier af A. Blomberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN MÖBELARKITEKTUR 203

under fund med att den på
möbelarkitekturens område hade ett af de
tacksammaste och jnaturligaste fälten för
sin verksamhet.

Var det månne en tillfällighet att
den föddes i en tid, bland hvars
hemlösa mänskor känslan för hemmet är
starkare än någonsin? Är det icke
betecknande, att den utgick från det
folk, som i sin kult för »home, svveet
home» distanserar alla andra. De
första moderna konstnärer af rang som
öfverlämnade sig åt idén att teckna
mönster till bonader, mattor och
möbler, voro ett par af de engelska
pre-rafaeliterna, William Morris i
främsta rummet. Tack vare deras
dekorativa förmåga och förfinade smak
kom Britannien att intaga
ledareställningen för den nya
kulturströmningen. Hvem har inte någon gång sett
— om inte annars så i något häfte af
The Studio — ett eller annat prof

på denna engelska möbelkonst med
dess diskreta färger, dess ofta till
öf-verdrift enkla och stelbenta konturer
och dess spinkiga byggnad. I de
flesta fall motsvarar den antagligen icke
den fordran på komfort och mjuk
värme som för oss är oskiljaktig från
vår föreställning om ett hem. De te
sig mera som vackra hotell- eller
gästrum för oss.

Från England trängde rörelsen i en
kuriös zickzack-linje öfver
kontinenten. Den kom först till Österrike och
Belgien, där en del radikala
anhängare — Hortar, Hancar o. a. — sökte
frigöra den från all »tradition», all
su-bordination under äldre,häfdvunna
stilarter och uppnådde ganska originella
resultat, stundom vackra, stundom
endast bisarra. I Paris fick möbelstilen
denna intima, älskvärda, harmoniska
och afslutade prägel, med hvilken
fransmannen förstår att adla sitt hem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1904/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free