- Project Runeberg -  Ur vår tids forskning / Språkets makt öfver tanken /
129

(1874-1889) [MARC] With: Ernst Axel Henrik Key, Gustaf Retzius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

judarnes och de kristnes tolkningar af bibeln ett ännu större:
så många och mångskiftande äro de tankar, hvilka man
utdragit ur de tre föga omfångsrika band, i hvilka dessa
tre folks trosläror innehållas. Och hur många äro ej de
sekter i österland och västerland, som troende sig följa
samma religionsboks lära, dock stanna vid mycket skilda
lifsåskådningar!

Genom det grekiska E2TI, hvilket Luther under
samtalet i Marburg 1529 med stora bokstäfver skref på
bordet, stämplade han som en strid om ett ord den
öfverläggning, hvilken blef af så ödesdiger betydelse för
schismen mellan honom och Zwingli, mellan lutheraner och
reformerta. Frågan gälde, som bekant, huruvida
nattvardsorden »detta är min lekamen», »detta är mitt blod» ej
rättare borde tolkas »detta betecknar min lekamen, mitt
blod». Om icke grekiskan här haft en ofullkomlighet, om
den ej åt ordet estí gifvit tvänne skilda betydelser, skulle den
vigtigaste tvistepunkten mellan de tyska och de schweiziska
reformatorerna försvunnit, och Europas religionskarta kanske
nu egt ett annat utseende.

Den mohammedanska verldens protestanter — eller
fastmer, enligt A. v. Kremers åsigt, dess hussiter — de s.
k. wahabiterna i det inre Arabien, grunda också på en
språklig tillfällighet ett religionsbud, som för oss
visserligen kan synas oväsentligt, men hvilket i deras egna ögon
dock har högsta betydelse. Samma religiösa afsky som en
rättrogen jude känner mot förtärandet af svinkött, erfara
wahabiterna mot bruket af tobak. De uppehålla förbudet mot
rökning så mycket strängare, som de därigenom på ett
synnerligen framträdande sätt skilja sig från Islams öfriga
bekännare, med hvilka tobakspipan nästan är sammanväxt.
Det ifrågavarande förbudet stödja wahabiterna på profetens
förbud mot nyttjandet af starka drycker. »Koka tobak» heter
nämligen i arabiskan och andra österländska språk — per-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vartidsfor/26/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free