- Project Runeberg -  Zacharias Topelius : hans lif och skaldegärning / Första delen /
70

(1912-1918) [MARC] Author: Valfrid Vasenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7 o

seklernas arf.

År 1791 försvarade Franzén offentligen en akademisk
afhandling, på hvilken han blef docent. Den bär titeln
»Kort historia om det mänskliga talet, tecknad i fyra
åldrar; första delen (Historiola orationis humanae
quat-tuor aetatibus descriptae, pars prima). Denna del
handlar om mänsklighetens »gosse- eller barbariska ålder».
År 1795, just innan Franzén begaf sig ut på sin stora
europeiska resa, utgafs början af andra delen, hvilken
skulle omfatta ’folkens »ynglinga- eller poetiska ålder».
Någon vidare fortsättning utkom dock ej.

Den som vill ha ett prof uppå huru fritt man vid
seklets slut tänkte och skref i Åbo, han må läsa denna
afhandling. Dess första del stöder sig, i frågan om
språkets ursprung, på den skotske forskaren lörd Monboddo,
hvilken af vår tid hedras såsom en af Darwins
föregångare. Hans samtida i det brittiska riket öfveröste
honom dock med hån och smädelser, för att han vågat
påstå att språket uppstått ur läten, som ursprungligen
varit djuriska; men det nittonåriga docentämnet i Åbo
förklarar oförskräckt, att Monboddo vunnit priset öfver
alla som skrifvit rörande detta ämne. Därför kan också
Franzén utlägga språkets ursprung på ett sätt, som står
i full samklang med vår tids uppfattning af frågan.

Visserligen kunde någon, säger han, mot hans sätt
att betrakta saken anföra bibelns ord i första Mosebok.
Det berättas där, huru Gud förde fram alla djur till
Adam, för att han skulle ge dem namn. Men detta,
säger Franzén, är ingenting annat än en poetisk bild,
lämpad efter de människors uppfattningsförmåga, för
hvilka denna sak framställdes. »Filosofen» däremot —
d. v. s. vetenskapsmannen — finner däri lätt den mening,
att människorna benämnt djuren efter de läten dessa
låta höra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:04:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vastop/1/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free