- Project Runeberg -  Pittoresk beskrifning öfver jordens kända länder och folkslag /
381

(1862) [MARC] Author: Carl Gottfried Wilhelm Vollmer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

silfver stickade kragar, andra hade korta mantlar, andra voro smyckade
med den röda prestkappan.

Lärjungarnes klass skiljde sig från andra i fårpäls klädda
Kalmuc-ker endast derigenom, att de buro gula fyrkantiga mössor, på hvilkas
kullar fladdrade dylika pappersblad med påskrifna böner, for att afhålla
gudarnes vrede från dem.

Utaf en af presterna hade målaren fått till låns en fårpäls, som var
besatt med blå band och en fem alnar lång röd prestkappa, och på
hans mössa var äfven fästad en fladdrande bönremsa. Så utstyrd kunde
han, utan att väcka uppseende, följa med de andra presterna i
processionen och begifva sig till templet. Med sin målarattiralj vandrade han
derföre bland de andra presterna några gånger långsamt omkring
templet och höll derefter med dem sitt intåg genom den låga dörren.
Musikanterna togo plats omedelbart inom väggarne, och utförde här inom
templet en musik, som var den förskräckligaste man gerna kan tänka sig.
I ordningen efter dem sutto presterna och midt i templet togo de höga
andliga med korslagda ben plats på en matta.

I bakgrunden midt emot dörren befann sig ett altare, som var
be-klädt med ett hvitt täcke af siden, som hade en mängd gyllene
broderier. Ofver detta altare var en thronhimmel, på hvilken hvilade den
stora draken, som med sina klor herrskar öfver blixt och åska. På
altaret stodo flere Kalmuckiska afgudar, som alla voro förfärdigade af
metall och till deras s. k. boningar voro utsedda små, med brokiga färger
utmålade nischer; den högsta gudomen Dschugdschamuni representerades
af en qvinlig figur med mycket långa öron.

Att målaren här trodde sig hafva sett en qvinlig figur, kom sig
kanhända deraf, att den kalmuckiska konstnären icke just måtte hafva
varit så särdeles bevandrad i den menskliga kroppens anatomi, och att
figurens bröst erhållit ett något större omfång, än som öfverensstämde
med deras manliga form. Dschagdschamuni är Tibetanernas högsta Gud
och är identisk med Hinduernas buddha, han är en förkroppsligad bild
af Wirchun och visar sig som Dschagdschamuni för fjerde gången för
att återlösa menniskorna; han är verldsaltets nuvarande beherrskare,
efter honom komma ytterligare 996 Buddhas eller Dschagdschamunis, förrän
verldens återlösning är fullbordad. Alla de, som bekänna den i Tibet
herrskande religion, alltså äfven Mongoler, Kalmucker o. s. v. betrakta
honom såsom stiftare af deras religion och såsom den högste guden;
han är sålunda icke någon qvinna, såsom den Kalmuckiska konstnären
hade framställt honom.

Vid sidan af denne högste gud stod bilden af en ond sådan,
Erli-khan, som syntes i utbrott af högsta vrede trampa på en qvinlig figur,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:06:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vcgwpitto/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free