- Project Runeberg -  Pittoresk beskrifning öfver jordens kända länder och folkslag /
689

(1862) [MARC] Author: Carl Gottfried Wilhelm Vollmer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sådana försakelser, som endast en strängt asketisk ande är mäktig att
uthärda. Efter denna tids förlopp erhöll han den andliga upplysning
samt förmåga och egenskap, som utmärker en Buddha, d. ä. ett
för-klaradt väsende. Detta tilldrog sig på det ställe, som ännu i dag
kallas Buddha-Gaya. Ilan egnade nu hela sin återstående lefnad åt
utbredandet af sin lära. Ilan predikade för menniskouna sedolärans bud
och uppmanade dem till goda handlingar, han lärde om ett andligt lif
sedan den kroppsliga hyddan blifvit förstörd, samt om en kommande
belöning för goda gerningar och ett straff för laster och förbrytelser.
Han dog 80 år gammal år 543 före Christi födelse.

Utan att vilja inlata oss i de metafysiska funderingar, som
europeiska tolkare bruka anställa öfver buddhaismen, vilja vi blott säga att
samtlige hans läror gingo derpå ut, att menniskans andliga egenskaper
skulle sättas framför de kroppsliga, samt att de jordiska fröjderna icke
skulle anses såsom det förnämsta och hufvudsakligaste i lifvet, utan att
det vore mycket nyttigare, att medelst utveckling af de andliga krafterna
söka tillvinna sig en sådan moral, som älskade dygden och afskydde
lasten och soin gjorde menniskan delaktig af en bättre verld samt af
Guds rike på andra sidan om grafven.

Läran om tillvaron af ett evigt gudomligt väsende samt en
gudomlig försyn tyckes väl icke omedelbart utgå från Buddhas religion, men
belöningarne och straffen i en annan verld och efter detta lifvet gifva
derom en antydning.

Ett oundvikligt öde hvilar öfver lefvande varelser och bestämmer så
väl deras födelse och deras närvarande lefnad som den de förut fört, ty
själavandringen utgör en hufvudsaklig del af denna lära. Genom
lidanden i denna förgängliga verld måste man söka befria sig från den
nuvarande skentillvaron för att förenas med Guds ande, hvilket är alla
lefvande varelsers sista mål.

Då man tänker sig Buddha, utan att dermed förena personen
Gau-tama, är han återlösareu, hvilken, såsom son till det högsta väsendet,
lefvat i ett oändligt antal menniskoåldrar och alltjemt tänkt på att
befria alla varelser från det elände, hvaruti de äro försänkta, för
hvilket ändamål han slutligen antog en synbar kropp. Buddha hade redan
för myriader århundraden sedan kunnat befria sig från det jordiska lif—
vets tjettrar, men af fri vilja har han underkastat sig otaliga
pånyttfödelser samt lidit allt, som man kan utstå i det jordiska lifvet, för att
kunna än mera kraftigt verka för det menskliga slägtets befrielse. Vid
sin sista födelse uppträdde han med sådana tecken, som utmärkte hans
höga bestämmelse. Men genomträngd af en Buddhas visdom har han

87

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:06:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vcgwpitto/0697.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free