- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång III: 1918 /
80

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Låt oss söka skönheten i våra trädgårdar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



MAN får räkna trädgården som en yttring av människans drift att
skapa skönhet i sin omgivning och att förändra naturen efter
sina känslor och sin smak. Detta gäller vare sig hon
uppodlar sin trädgård för att där erhålla växter som i ett
eller annat avseende kunna förhöja njutningen av hennes
föda och som hon genom lämplig omvårdnad där kan
få fram rikare och bättre än i naturen, eller om hon vill
låta sin blick förtjusas av former och färger
sammanställda efter hennes egna impulser. Naturen har där givit
henne ett rikt material att bearbeta, och sällsamma
former som av en slump åstadkommits av naturkrafternas
verkningar har hon förstått att utnyttja för att
tillfredsställa sin fantasi. Ett studium av trädgårdskonstens
historia är därför av stort intresse för att omforma och
mänskliggöra naturen efter vår konstnärliga smak. I
sin bok "Trädgårdskonstens historia i Europa" (Hugo
Gebers Förlag - Pris häftad 18 kronor, inb. i halvfranskt
band 32 kronor)
säger Carl W. Schnitler om det
genombrott i trädgårdskonsten som renässansen åstadkom, att
vi än i dag ha mycket att lära av detsamma. "Renässanskonstens geniala insats
består däruti att den med stöd i de antik-romerska traditionerna till sist når fram
till att av trädgården göra ett led i själva byggnadskompositionen. Trädgården
blir tänkt och samorganiserad med huset till en
konstnärligt sammanhängande helhet.
Trädgården blir någonting annat och mera än ett av slumpen beroende stycke
mark med plantor och träd omkring ett hus. Den blir en organisk fortsättning och
utvidgning av husets linjer och ytor och rumförhållanden, hus och trädgård bindas
samman med tillhjälp av symmetriska gångar med häckar och alléer, pelar- och
valvgångar, terrasser, fast ordnade sittplatser o. s. v.

Under de senare åren har man med förkärlek upptagit till studium dessa gamla
trädgårdar. De ha för första gången i modern tid givit klassiskt uttryck för vad en
trädgård enligt sin natur och upprinnelse bör vara - en ordnad regelbunden
anläggning. Emedan den är en produkt av den mänskliga anden bör den få tektonisk
karaktär. Det har den haft i alla tider, tills det döende
18:de seklet i sin sentimentalitet hittade på att försöka
efterapa naturens tillfälligheter innanför en trång trädgårdsmur och frambragte
landskapsstilen. De som finna det onaturligt att klippa häckar och beskära träd
glömma att de själva ständigt göra ungefär detsamma med gräsplanerna för att hålla
dem jämna och frodiga. Liksom det rytmiska är slutmålet för all konst, blir den bundna
formen den enda för en trädgård naturliga." Var
och en som intresserar sig för trädgårdar i naturvetenskapligt eller estetiskt
avseende får en god behållning av detta verk.

illustration placeholder

MEDELTIDSTRÄDGÅRD MED BLOMSTERBÄDDAR OCH SKURNA TRÄD


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:43:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1918/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free