Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En vetenskaplig prövning av förfalskade tavlor
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
EN VETENSKAPLIG PRÖVNING AV FÖRFALSKADE TAVLOR
KONSTEN att förfalska tavlor har i våra dagar nått en enastående utveckling, men samtidigt ha också kännare och experter blivit allt skickligare i att upptäcka dylika bedrägerier, och om de följa de anvisningar som lämnats av Mr A. P. Laurie, lärare i kemi vid Hariet Watt College i Edinburg, så riskera de ännu mindre att begå några fel i sina estetiska omdömen.
Mr Laurie har under flera år varit sysselsatt med att utarbeta en rationell metod för att identifiera gamla målningar, och han har därvid funnit att varje målare har sin karakteristiska penselföring, vilken man genom mikrofotografering kan iakttaga i minsta detalj.
Metoden för påläggningen av fägen är ungefär densamma nu som i forntiden. Redan under romerska kejsardömets första tid målade man på duk. Färgen var utrörd med olja, gummi och lim och pålades med pensel och borste. När målningen var färdig, fernissade man ytan. Men då man icke kände skillnaden mellan ren olja och kokt torkande linolja hade man ofta svårt att få tavlorna att torka. Denna olägenhet undvek man senare genom hartsmetoden. Man rörde ut färgerna i tepentinolja och förtunnade sedan med en fernissa som bestod av
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>