- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång III: 1918 /
274

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En vetenskaplig prövning av förfalskade tavlor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

MIKROFOTOGRAFI AV ETT KVINNOHUVUD I WATTEAUS TAVLA "LANTLIG FEST".

Sprickbildningen har här framhävts genom förstoringen (tre gångers

förstoring) och det hela ger intryck av den store koloristens säkra

teknik och penselföring.



färgämnena i en tavla kan man därför approximativt bestämma dess ålder; men för att få veta om det är en kopia måste man undersöka dess yta i mikroskopet eller, om det går för sig utan att skada den, löstaga små prov som underkastas noggrann analys. Som de flesta konstnärer nästan alltid arbeta med en viss färgserie utgör närvaron av denna ett första argument som tyder på att tavlan är äkta.

Men de säkraste upplysningarna får man av penselföringen i tillräcklig förstoring. Det är emellertid icke nog med att betrakta bilden ytligt med lupp. För att kunna jämföra
tavlorna sinsemellan måste man använda sig av mikrofotografier. Laurie konstruerade en projektionsapparat som kastade fram på en mattslipad glasskiva ett litet parti av tavlan förstorad en till sex gånger i diameter. Vid fotograferingen använder man naturligtvis ortokromatiska plåtar så att man får fram alla färgvärden och detaljer i målningen.

Mr Laurie fick mycket goda upplysningar genom den mikrografiska metoden. Han använde den först på en berömd målning av Watteau som finnes i Edinburgs museum och föreställer en lantlig fest. Han förstorade endast tre gånger, vilket är lämpligast för att få fram de fina penseldragen på vanlig duk, ty om man använder kraftigare förstoring flyta detaljerna ihop till ett virrvarr av oregelbundna streck. Han valde ut huvudet på en ung kvinna i en av grupperna och mikrofotograferade detta. Om man undersöker dokumentet noga kan man lätt konstatera mästarhanden och framför allt den beundransvärda noggrannheten i penselföringen. Samma förfaringssätt använt på en kopia av denna tavla avslöjar genast kopistens oskicklighet. Vilken avgrund skiljer icke Watteaus penselföring från hans klumpiga efterhärmares! Man behöver blott jämföra t. ex. örat i originalet och i kopian.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:43:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1918/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free