Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En ny metod for kinematografering i färger
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
DET FINNS många metoder för att fotografera i färger, och flera av
dessa ha också med fördel kunnat användas på kinematografen. Vi ha
på den vita duken fått se landskap med deras smekande färger, men så
vitt vi veta har färgkinematografen ännu icke lyckats återgiva
bilder ur livet. Dess område har varit begränsat till döda
föremål och naturbilder.
De hittills använda metoderna ha haft den stora nackdelen att de varit för
komplicerade; de fordra särskilda apparater så väl för fotografering som
för projiciering och äro följaktligen mycket dyrbara. Såväl ur denna
synpunkt som på grund av de tekniska resultaten tycks ett nytt
förfaringssätt, som nyligen utarbetats, betyda ett verkligt framsteg.
Den nya metoden ar grundad på Thomas Youngs teori om
färgernas samverkan. Alla färgsensationer kunna återföras till trenne primära
eller elementära sensationer, nämligen förnimmelsen av rött, grönt (ljust
grönt med dragning åt gult) och blåviolett (violett som närmar sig blått).
Dessa sensationer kallas primära eller elementära därför att de icke
ppväcka några andra i ögats nerver; rött ljus t. ex. ger på näthinnan
endast intryck av rött, under det gult ger upphov till två sensationer,
nämligen rött och grönt och följaktligen icke kan kallas elementärt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>