- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång V: 1920 /
77

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REDUKTIONSMASKINER
FÖR GRAVERING AV MEDALJER

Av E. RICHEBERG

It Ii edaljkonsten sammanfaller under
an-1VA tiken med myntkonsten, och varken
greker eller romare ha något särskilt ord för
medalj, som skiljer sig från det för mynt.
Ordet medalj (medaglia) finner man icke
förrän på fjortonhundra-talet i Italien med
dess nu gängse betydelse; det var
ursprungligen ett myntstycke av liten valör (obol
eller halv denier), och då detta mynt kom
ur bruk användes namnet på gamla
myntstycken, som icke längre voro i omlopp
utan blott ägde kuriositetsintresse.

Under medeltidens långa natt finner man
endast konstlösa medaljer, grovt framställda
och dåligt arbetade. Medalj konstens
förfall fortgick även under den nyare tiden,
och ända fram till vårt århundrade kan
man knappast träffa ett enda gott arbete.

Den moderna medalj konstens
underlägsenhet i jämförelse med antikens beror
icke endast på att vår tids konstnärer
sakna förmågan att få fram samma
plasticitet som antikens gravörer, utan även
därpå att arbetsmetoderna blivit andra.
Våra dagars medaljer slås i slagpress och
icke med hammare. Pressen utför
visserligen arbetet snabbare och mera
ekonomiskt, men den tar också samtidigt bort
det konstnärliga. Pressen slår hårdare än
hammaren och åstadkommer en torrhet
och skärpa i konturerna, som man aldrig
träffar på antikens mynt. I en skicklig
arbetares hand var hammaren ett lika lydigt
verktyg som bildhuggarens mejsel.

Maskinen kan icke regleras på samma sätt
som hammaren. Den känner icke de fina

STOR REDUKTIONSMASKIN SOM ANVÄNDES FÖR MEDALJGRAVYR

Till höger synes modellen fäst på maskinens modellskiva; till vänster synes det cirkelrunda stålblocket som
skall graveras av maskiiiens fräs. Stiftet, som följer modellens form och relief, samt frasen äro fästa på
panto-grafens horisontala arm, den ena mitt för modellen, den andra mitt för arbetsblocket i armens andra ände.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:43:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1920/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free