- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång V: 1920 /
293

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MASKINER FÖR BILDHUGGERI

293

att angiva konturprofilerna som
löpa samman i varje punkt.

Slutligen kunna vi anmärka,
att man lämnat kvar stöd för
att uppbära armarna eller
draperier, som äro tydligt skilda från
blocket. Stöden kunna blott
lösgöras med yttersta omsorg, enär
i annat fall bristningar inträffa.

Nu är det egentliga
huggningsarbetet avslutat, och det
återstår endast den sista
avputs-ningen. De onödiga utsprången
slås bort, och marmorn mellan
punkterna utjämnas försiktigt;
det är ett arbete som kräver
noggrann kännedom om modellen.
Avputsningen går mycket
långsamt och fordrar specialister,
som äro väl tränade i sitt yrke.
Den blir följaktligen också
mycket dyrbar. Man har därför sedan
länge sökt ersätta handarbetet
med maskiner, som arbeta
snabbare och billigare och kunna
skötas av en arbetare utan särskilt
stora kunskaper.

Efter många fruktlösa försök
har man lyckats konstruera
maskiner som utföra
bildhuggeriarbetet och åstadkomma
fulländade konstverk. Man har till och
med sådana som samticligtdutföra
ett flertal kopior efter en och
samma modell.

En av de första maskinerna konstruerades
av Sauvage. Den bestod av två horisontella
plattor; på den ena ställdes modellen och
på den andra marmorblocket som skulle
bli en kopia av modellen. Plattorna drevos
av tre kugghjul, så att de roterade i samma
riktning och lika mycket på lika tider. På
samma linje som plattorna fanns ett stativ,
som utgjorde den fasta vridningspunkten
för en pantograf med två ledade armar,
av vilka den ena slutade med ett stift, den
andra med en spets. Stiftet följde
noggrannt alla upphöjningar på modellen, mot
vilken den ständigt låg an, och spetsen
reproducerade dessa i förstorad eller
förminskad skala såsom man önskade. Men
spetsen kunde icke arbeta i hårt material,
utan tjänade då endast till att kontrollera

*$ STATY VISANDE TRE FASER AV ARBETET

Verket är i del närmaste fulländat; benen äro grovt uthuggna,
draperierna, överdelen av kroppen och huvudet äro nästan
slutförda; de nakna armarna ha preparerats för poleringen.

att kopian var riktig. Denna första
modelle-ringsmaskin användes därför endast för att
göra mjuka kopior, såsom i mjuk lera
eller vax.

Men den fulländades inom kort så att den
kunde arbeta både i marmor och sten.
Sålunda konstruerade Dutel sin
skulpte-ringsmaskin, som särskilt var avsedd för
att bearbeta marmor. Spetsen eller
arbetsverktyget bestod här av en fräs, som
roterade mycket hastigt. Modellen och kopian
vredos samtidigt sakta runt, så att frasen
passerade över hela ytan.

En egendomlig apparat för att skulptera
marmor och hård sten uppfanns av Moureau.
Man använder en metallform som bär i
fördjupning den figur eller det föremål
som man ämnar skulptera och som lägges

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:43:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1920/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free