- Project Runeberg -  Vetenskapen och livet / Årgång VII: 1922 /
217

(1918-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PÄRGP0TÖCRÅFER1NG

217

nerna lägga sig största antalet
olikfärgade punkter bredvid varandra i stället
för över varandra, medan däremot i de
djupare partierna punkterna äro större
och nästan fullständigt täcka varandra.
Om man till exempel har två lika
färgskalor och trycker dem på varandra,
den ena med en gul färg, den andra med
en karminröd, så synas de ljusa partierna
klart orangegula medan de mörka
partierna synas rent röda. Detta har man
numera sökt undvika genom att använda
raster med 60° vinkel.

För att kunna skära klischéerna i
överensstämmande läge gör man
vanligen märken på förlagan, ett svart kors
på vit kartong, vilket återgives på de tre
negativen och sedan på de tre
tryckplåtarna och icke tages bort förrän
klischéerna monteras. För att underlätta
kontrollen under framställningen
tillfogar man ofta på förlagan en
färgskala samt en skala av neutralt grått
gående från vitt till svart. Om den
skalan är lika på de tre bilderna kan man
vara övertygad om att jämvikten mellan
bilderna är fullkomlig och den ger
också kontroll på provavdragen, som
sedermera tjäna till ledning vid tryckningen.

Ehuru teorien visar att det skulle vara
möjligt att troget återgiva ett original
med tre färger visar det sig i praktiken,
att man endast sällan kan fullt uppnå
detta mål. Detta beror som sagt mest
på färgerna, ty hittills har man icke
lyckats framställa fullkomligt riktiga
normalfärger av tillräcklig transparens. Det
är särskilt blått och rött som måste vara
transparenta, emedan dessa tryckas
ovanpå varandra och ovanpå det gula
som tryckes först. Bristen i transparens
gör att det uppkommer blandningstoner
som icke följa reglerna för det
subtraktiva färgurvalet. Förbättringar kan
visserligen göras genom etsningar i plåtarna,
men det blir dock aldrig möjligt att nå
fullkomlig originaltrohet, förrän man
lyckas framställa de exakta färgerna.

Mycket beror det också på originalet,
om ett gott tryck kan erhållas. Detta
bör vara målat med grundfärger, gult

BLÅPLÅTEN

Efter negativet med orangerött filter.

och blått som varken gå i grönt eller
rött, och rött som icke har något stick i
gult eller blått. För att uppnå
mellanliggande nyanser, som icke kunna erhållas
med hjälp av dessa grundfärger, får man
tillgripa blandnings färger och då också
taga blandade färger vid trycket. Detta
kan dock ofta ge anledning till stora
svårigheter, såsom om i bilden samtidigt
förekommer ett saftigt grönt och ett starkt
violett.

Maskinerna som användas för
tre-färgstryck måste vara ytterst exakta och
försedda med automatiska linjaler som
göra att de tre trycken komma exakt
över varandra. En sådan press
levererar omkring 1.500 tryck i timmen, och
då varje ark måste passera tre gånger
genom pressen blir arbetsförmågan i
verkligheten icke stort mer än 500 ark i
timmen. För stora upplagor måste man
därför använda flera pressar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:44:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vetlivet/1922/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free