- Project Runeberg -  Vid hemmets härd /
127

(1890) [MARC] Author: Carl Aaron Swensson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

URTENIKS ERA VID EI SSM OD. MO TBE: NA

varar. Den gamla texten i dag handlar om den
stora nattvarden. Bröder, vägen till himmelen
är öppen och fri. Lätom oss bjuda, låtom oss
nödga våra medmenniskor att gå med till him-
melen. Minnas vi icke i dag skriftens uttryck-
liga ord, att vi äro af Gud älskade sedan evighet.
Fri nåd å Guds sida innan en menniska fans till.
Och köpet på Golgatha, der Guds Sons blod var
köpeskillingen, hvad betyder det annat än fri
nåd, fri förlåtelse! Säg mig, broder, huru du
fick frid första gången? När samvetet vaknat,
när dina synder stodo för dina ögon och döden
. och domen förskräckte dig, säg broder, huru fick
du frid? Jo, genom den fria nåden. Det blef
klart för dig, att ’i Hans död din synd försvann,
sär du fralsad vorden. Då blef det ljust i ditt
hjerta, då fick du nytt lif, du minnes den dagen
NARE
sådan dag glömmer man aldrig.

Så fäder och bröder, blir det vårt hufvudsakli-
ga göromål att alltid och allestädes förkunna för
våra medmenniskor, att vägen till himmelen är
öppen och fri. Detta gäller också icke blott om-
vändelsen och våra första erfarenheter i Jesu ef-
fertöljd. De gamle kristne, som grånati Jesu
efterföljd och till hvilka vi yngre i dag blicka upp
med gladt förtroende, huru har det gått eder un-
der alla dessa år? O, det har varit mörkt och
svårt mången gång. Det har sett omöjligt ut.
Ibland har hjertat varit så kallt och uppfyldt af
otro, understundom har det varit särskilda per-
sonliga fel som stigit i eder väg, andra gånger
hafva sorg och bekymmer böjt eder till jorden.
Huru hafven I fått frid och glädje igen? I eder
egen helgelse? TI eder egen kärlek och tro? Al-
drig, aldrig! Endast hos Jesus, i hans sida, i
skuggan af hans välgörande kors, vid helsobrun-
nen som flödar från hans genomborrade hjerta,
der och endast der funnen I frid. Unga och
gamla kristna följas åt till himmelen, och för alla
är det fritt, fritt af nåd för Jesu skull.

Att menniskor dock skola vara så tröga att tro
detta. O, så sorgligt! I åratal kunna de hålla
på med att söka sin själs frälsning, men det blir
aldrig något helt och verkligt ändå. De vilja
gifva Gud

ett slags förskottsbetalning
för att få gå med till himmelen. Broder, Jesus
har erlagt den förskottsbetalningen en gång för

alla. Någon annan hvarken behöfs eller gäller.
Fritt, af nåd för Jesu skull.

Men nu, käre åhörare, måste vi ock se saken
från den andra sidan. Hvilken allvarsam text.
Man nästan darrar af förskräckelse, när man be-
tänker sakens allvar. Hvad kostar det att få gå
med till himmelen?

Det kostar allt.

Tänk, när I skullen resa till Amerika, och det
gamla fosterlandet skulle mottaga edert afsked.
Hvad gälde det då? Jo, det gälde ganska ofta
allt, allt. De gamle föräldrarne, det gamla hem-
met, de minnesvärda platserna, måste alla öfver-
gifvas för det nya hemmet, hvilket man hoppa-
deskfäri detta fjerran. antagsna land: Menan
mera måste vi ofta afsäga oss för att få gå med
tillimimmelen.; Tåtom oss:se hvad texten sager.

Det kan kosta vänner och slägtingar att gå med
till himmelen. Jesus menar icke, att vi skulle
hata våra närmaste. Skulle han, som sjelf är
kärleken, kunna förbjuda föräldrakärleken, kär-
leken äkta makar emellan, barnakärleken, vän-
ners kärlek och förtroende? Förvisso icke. Men
det menar han, att om våra närmaste stå oss i
vägen, stå emellan oss och vår Frälsare, så må-
ste vi bryta med dem och lyda Gud mer än men-
niskor. Huru mången from qvinna får icke dra-
gas med ett tungt kors, emedan hennes man är
otrogen, hård och ogudaktig. Huru mången gud-
fruktig man har icke beständiga sorgedagar, eme-
dan hans hustru icke fruktar Gud utan är lättsin-
nig, fåfänglig och verldskär. Huru mången mo-
der sörjer icke i denna stund öfver förlorade barn,
hvilka föra hennes grå hår med sorg i grafven.
O, bröder, vi kristna kallas fantaster och trång-
simta menniskor. Detar en lögn. Mitaäro de
som ega de rätta, stora vyerna. Vi äro icke be-
låtna med mindre än att föra hela menskligheten
tillbaka till Guds rika, älskande fadershjerta, der-
ifrån vi alla härstamma. Men i ett afseende äro
Vi olika alla andra: IKTIStus ar Av och Oför oss,
begynnelsen och slutet. Då måste allt som står
1 vägen vika. Så mycket kostar det att gå med
till himmelen. Hvad kostar det vidare?

Ditt eget lif.

Säsager textens lekelrmenar sjesustattivil skulle
blifva misantroper och pessimister. Långt deri-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:50:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vidhemhard/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free