- Project Runeberg -  Vikande grund eller fast /
28

(1914) [MARC] Author: Nils Wapner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

annars med någon rätt skall kunna hemfalla under
naturvetenskaplig betraktelse.

Den mekaniska åskådningen måste, om den på hvarje
punkt vill vara mekanisk, medgifva, att hvarje
världstillstånd, som tänkes såsom det yttersta och första, i
sin ordning förutsätter ett föregående tillstånd, ur
hvilket det kan förklaras på mekaniskt sätt.
Annars blir
ju mekanismens kedja stympad och afbruten. Spencer
m. fl. har antagit, att världsutvecklingen rör sig i en
cirkel, och att världsprocessen är en evig växling af
utveckling och upplösning. Häremot uttala sig dock
betydande målsmän för den exakta forskningen, t. ex.
Glausius och Reinke m. fl., enligt hvilka
världsprocessen tenderar mot att afstanna. Att göra världen till sin
egen grund förefaller från logisk synpunkt föga rimligt.
Ty då hvarje del af densamma visar sig vara
beroende af något annat, kan man ej inse, huru världen
såsom helhet skulle kunna vara befriad från den
relativitet, som vidlåder alla dess delar.


Det är visserligen sant, att vetenskapen, som har att
utföra sitt arbete på relativitetens mark, på detta
område vunnit sina framgångar genom att efterforska och
iakttaga den mekaniska kausaliteten. Men då Gud
fattas såsom den öfverrelativa grunden [öfverrelativ i den
meningen, att han icke är bunden och beroende af det
relativa utan en fri härskare öfver detsamma], inses icke,
att vetenskapen skulle sakna utrymme eller lida
inskränkning till sin betydelse såsom vetenskap om det
relativa, äfven om den med Newton instämde däri, att
den yttersta orsaken ej kan vara mekanisk.

Nyare tidens störste tänkare, Immanuel Kant, som
klarare och skarpare än någon annan utstakat
gränserna för vår erfarenhetskunskap, och som framhåller
omöjligheten af att vinna kunskap om "tinget i sig", anser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:51:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vikande/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free