Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
såsom människa, om hon behandlar den såsom sådan,
lika litet är därigenom uteslutet, att de mångfaldiga
arterna i denna skapelse, oafsedt deras bestämmelse
för människan, en hvar på sitt sätt, förverkliga ett
genom Guds skapelsetankar i dem liggande
själfändamål."
Hæckels mening är, att den antropistiska åskådningen
hos människan uppväcker fåfänga, själfförhäfvelse och
högmod samt alltså är skadlig i moraliskt afseende. Det
kan emellertid på allvar sättas i fråga, om icke den
åskådning, Hæckel företräder, är långt mera ägnad att i
ofvannämnda hänseende åstadkomma skada. Då han
bekämpar tron på andliga, öfvernaturliga krafter och en
andlig, öfvernaturlig värld hufvudsakligen af den
anledningen, att vi icke på den vetenskapliga erfarenhetens
väg kunna lära känna några dylika krafter eller någon
sådan värld, synes han i själfva verket förbehålla åt
den empiriska kunskapsförmågan och den empiriska
forskningen en så allenahärskande ställning, då det
gäller världs- och lifsförklaring, att möjligheten att gripas
af storhetsfåfänga, själfförhäfvelse och intellektuellt
högmod ingalunda är utesluten. Vetenskapens historia
visar, att sådana lyten långt ifrån äro sällsynta inom
sådana kretsar, där man förnekar Gud såsom världens
skapare och styresman. Ligger det kanske inte
själfförhäfvelse uti att, såsom Auguste Comte gjorde,
förklara mänskligheten för Gud? Som bekant grundade
denne tänkare sin filosofi på empirismens förutsättning,
att erfarenheten är den enda källan till våra kunskaper.
Och måste det icke betraktas som intellektuellt
högmod, då Ernest Renan framkastar den förmodan, att
vetenskapens oändliga framsteg slutligen skall medföra
den oändliga makten samt därigenom realisera Gud?
Äfven Renan utgick i det hela taget från empirismens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>