Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sysselsättningar förr och nu. Av Yoane Nlamba
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
98
nen, ty han är snål.» Då finge han ju både
skämmas och förkastas.
De gamla hade tre slags palmvin: »nsamba»,
»mbulu» och »kianzu». »Nsamba» eller »malavu
mansamba» är det starkaste, och många drucko sig
druckna därav. För att göra det berusande
användes bladen av ett träd, kallat »mpete», och
barken av ett annat, »mwindu», som växer ute på
savannan. Dessa ting rostas och hopröras med
palmolja, varefter det hela tillsättes till palmvinet.
De andra två slagen äro mindre starka, men även
de äro berusande.
Giftgivningar. Om någon blev sjuk, brukade
förr dennes närmaste eller hans släkt »fiedisa manga»
d. v. s. rådfråga fetischen »manga» vem det vore,
som genom trolldom förorsakade sjukdomen i fråga.
Rådfrågningen skedde genom en fetischman och
den eller de som genom honom utpekades som
utövare av svart magi dömdes att intaga »nkasa»
(dekokt på en giftig trädbark).
Innan giftet intogs, avskildes den dömde och
förklarades vara »helig» eller »tabu». Såsom helig
fick han ingenting förtära under två dagar före
giftgivningen. Så gavs honom giftet. Om han
kräktes upp det, förklarades han oskyldig till
trolldom, men om han fick diarré, var han skyldig. I
senare fallet dödades han, ty han var en »ndoki»
eller utövare av svart magi. Han var en som »åt»
människor, och liksom han därigenom tog livet
av sina medmänniskor, skulle han nu själv dö.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>