- Project Runeberg -  Handledning i vira /
8

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vinst man kan skörda och den risk, för hvilken man
utsätter sig. Vinsten eller förlusten utgöres dels af betar,
dels af ett antal points. Betarne spela här afgjordt
hufvudrollen; de äro den egentliga insatsen, hvarom man spelar,
medan points’en mera äro ett slags uppmuntran vid sidan
af den större vinsten. Vid större spel kunna dock äfven
points’en blifva af rätt mycken vikt och uppgå till rätt
betydliga belopp. Points’en betalas, enligt lista som
meddelas här nedan, med marker och hvarje viraparti behöfver
därför minst tre marklådor af olika färger. Man brukar
låta de långa markerna gälla 1, de runda 12 och de
fyrkantiga 48. För att undvika oupphörliga och besvärliga
växlingar brukar man dessutom förse hvarje spelare med
ett vijsst antal ett- eller tvåöringar eller spelmarker hvilka
då hvar och en representera ett värde af 6. Markernas
penningvärde beror på hur högt man spelar (1/2, 1, 2 öre.
Se nedan).

Vid anordningen af betarne, hvilka som vi nyss sade
utgöra den egentliga vinsten i viraspelet, har man gått till
väga på två olika sätt och har till följd häraf fått två slags
vira: patentvira och protokollsvira. Då vi nämna
patentviran först, sker detta ej därför att den är bättre eller mera
i bruk, men den är lättare och sålunda för nybörjaren bättre
att begynna med. I patentviran är det de fyrkantiga
markerna, som äro betarne, och deras värde plägar fördenskull
vid detta spelsätt bestämmas till 50. Man kan sedermera
efter behag bestämma, hur högt man önskar spela, 1/2, 1,
2, 3 öre, då värdet af hvarje bet blir lika med resp. 25,
50 öre, 1 kr., 1: 50 o. s. v. Öfriga marker hafva sitt
vanliga af oss förut angifna värde. Vid spelets början insätter
nu hvarje spelare i en s. k. pulang eller pott en dylik bet.
Särskilda mycket praktiska virapulanger finnas konstruerade,
men i brist därpå kan man mycket väl använda en tom
marklåda, ett tefat eller något dylikt. Dessa tre första
betar, som utsättas innan ännu spelet egentligen tagit sin
början, har man plägat benämna ålar. Vinner nu en af
spelarne första spelet eller som man i vira plägar säga,
om han »går hem», tager han en af betarne (mera än en
bet kan aldrig i samma spel vinnas), hvarjämte han af de
båda andra erhåller ett antal points enligt nedanstående
taxa. Förlorar han åter spelet, eller som man säger, »går

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:34:23 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vira/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free